How are you, good?


Harry sa haromdan att jag var `for arlig' nar jag forst kom till Australien for fem ar sedan.

Nar folk fragade hur jag madde sa brukade jag svara arligt: om jag var bakis, trott, over-the-moon glad eller bara irriterad sa brukade jag saga det.

Och har fragar folk. Jamt.

Man sager inte bara `Hi'. Man sager `Hi, how are you?' eller `Hi, how's it going?'

Sa i borjan trodde jag folk fragade for att dem faktiskt ville veta.

Men insag ratt snabbt att det bara var ett satt att saga hej.

Att man bara ska svara `I'm good' eller `Fine', aven om man inte ar det.

Hemma i Svea sager man ju inte `Hur mar du?' om man inte faktiskt undrar.

Harry, som antagligen ar skadad fran o aga o jobba pa ett cafe, sager alltid `How are you, good?' till sina kunder. Det stor mig. Varfor fraga och sedan direkt svara at personen?

Plus att folk garna kallar varandra babe, hun, sweetie, darling etc. aven om det ar forsta gangen man traffas.
Det tog ett tag o vanja sig vid men nu tycker jag faktiskt det ar ratt nice ibland. ;)




Kommentarer
Postat av: Anna - Swaussie

Så sant, hela den där hun, sweetie grejen fattade jag verkligen inte.

2011-04-18 @ 11:52:58
URL: http://swaussie.blogg.se/
Postat av: Diana

Jag hade jättemycket problem med det också i början i Oz, varför säga så om man inte vill veta svaret, men visst till slut blev det bara ett lite längre hej.

Men även i Svea så vill folk inte alltid veta svaret, det är bara något mer att säga, kallprata om om man inte vet vad man ska säga och inte känner personen.

2011-04-18 @ 11:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0