Traditioner



Klagade till H haromdagen om hur lite jultraditioner de har i hans familj.

Ingen speciell julmat eller saker de gor pa juldagen forutom att ata.

Forklarade for honom att forutom de traditioner som manga svenskar har for sjalvaste julafton, sa har vi aven saker in the lead-up sasom att tanda adventsljusstaken och Lucia.

Och att forklara Lucia ar ju inte sarskilt latt.

Jag:
``Um, so we have a girl with candles in her hair...''

H ser redan valdigt konfunderad ut och avbryter:
``What? Burning candles? In her hair?!''

``Yes, in a crown,'' suckar jag och fortsatter:
``Then behind her there are all these other girls in white dresses, and men in white dresses too...''

Ett till avbrott fran H: ``What? The men wear white dresses?! The Swedish men ar so gay...''

Jag: ``It's only for show! And they wear paper cones with stars on their heads..''

Nu skrattar H hogt. ``You 're kidding, right?''

Och dar ger jag upp.

Samma sak nar man forklarar midsommar.

Efter att jag klagat en stund over avsaknaden av jultraditioner surade H till och sa:

``What do you want us to do then? Dance around a penis with flowers like you guys do in summer?!''









Kommentarer
Postat av: Anydaynow

Haha, han har en poäng!



Saknar dock också jultraditioner härnere... Tror bestämt att jag ska skriva ett inlägg om jul i Australien vs Sverige jag med.

2011-12-14 @ 05:31:51
URL: http://enderadagen.blogspot.com
Postat av: Lina

Hihi, ja det måste ju verka urdumt när man försöker förklara det.



Claude trodde bara att det var barn som gick Lucia, men när han såg att även vuxna är med tyckte han att de ser ut som en sekt som går runt och försöker frälsa folk. Är man inte uppvuxen med det så måste det ju se ganska knäppt ut.

2011-12-14 @ 06:07:06
URL: http://www.linasdag.blogspot.com
Postat av: Sanna Jakobsson

Hahahaha! underbart inlägg! där blev onsdagen förgylld! :)

2011-12-14 @ 07:38:20
Postat av: Milea

Haha!



För mig som gjort den motsatta resan, dvs flyttat till Sverige som elvaåring, så måste jag säga att jag aldrig helt förlikat mig med de svenska traditionerna.

2011-12-14 @ 08:12:05
URL: http://Www.lemonadfabriken.se
Postat av: Susanna

asg Jag har också försökt förklara!!! Ha ha!

2011-12-14 @ 08:12:07
URL: http://sannamedia.com
Postat av: Jenny

Hahaha!!! Vilken jämförelse.. Han är ju knäpp..

Ungefär som den gången vi skulle förklara vad det va i smörgåstårta..eehh..mashed liver?! hehe

2011-12-14 @ 22:38:01
Postat av: Emmy

haha, jo jag hade detsamma med T härom dagen. Låna mitt luciaklipp från hörom dagen och visa för H så kanske han fattar :-) Kram



PS 13-15 feb kommer jag, mamma och hennes man till Sydney, har lite späckat schema eftersom det är ett kort besök, men skulle vi kanske kunna boka in en lunch eller fika? Vore så kul att ses! Kan skicka mamma på shopping under tiden! =) Vi kommer att bo i CBD men jag har inte bokat hotell än, och resan är en hemlis så skriv inte om det i min blogg=) Kram

2011-12-15 @ 01:51:07
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com/
Postat av: Anna

Kom och hälsa på mig på jobbet, så styr vi upp en dag för pepparkaksbak! :)

2011-12-15 @ 02:59:38
URL: http://allasalskadeanna.blogg.se/
Postat av: Christina

Ha ha :-) Vilken underbar kommentar!

Har försökt förklara Lucia här med... kan verkligen misstolkas det där med vita särkar och struthatt på männen....

2011-12-15 @ 03:35:28
URL: http://mylifeinsiliconvalley.wordpress.com
Postat av: Maria M

HAHAHA! Klockrent inlägg!

2011-12-15 @ 21:46:29
Postat av: Nadja

Hahahaha, jo vi svenskar är rätt speciella..

2011-12-16 @ 01:07:43
URL: http://www.alohanadi.com
Postat av: Amanda

Det går nog lättare om du förklarar dem med deras hedniska ursprung. Lucia kommer ju inte alls ifrån ett helgon utan står för Lucifer, natten då djälvulen var lös och alla ungdomar gick på upptåg och gjorde practical jokes, jag tror det är d¨rifrån särkarna kommer ifrån, det är nattlinnen!



och midsommarstången är en fallos som man dansade omkring för att säkra en god skörd.

2011-12-16 @ 11:55:30
Postat av: Cissi

HAHA ASSÅ JAG DÖÖÖÖR AV SKRATT!!!! Detta gjorde verkligen min måndagkväll! Tack :)

2012-05-21 @ 22:55:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0