Tomatsoppa & falafel (hemlagat!)

Gjorde tomatsoppa och falafels for forsta gangen haromdan, och det var faktiskt GOTT! Jag har aldrig varit sarskilt bra i koket men har insett att foljer jag bara recepten till punkt o pricka o inte forsoker andra massa saker sa smakar det oftast helt ok :P



 
Skar upp cirka 10 tomater och lagg i en ungsform tillsammans med tre klyftor vitlok (lamna skalet pa). Blanda tva matskedar olivolja och en matsked balsamvinager och droppa over halvorna,. Stro over lite brunt socker och baka i ugnen i cirka 25 minuter, 190 grader.

Lagg halvorna i en sil over en kastrull och tryck igenom allt mjukt innehall...
...tills det ser ut typ sahar! Nar vitloksklyftorna har svalnat, tryck i innehallet.

Ta bort silen och hall i 300ml gronsaksbuljong och en matsked tomatpure. Varm upp.
Ror ihop sex matskedar naturell youghurt och en nave hackad basiliki med lite salt och peppar.


Ror i en sked basikiliyoghurt och at!

Falafels

Stek en hackad brun lok, tva klyftor pressad vitlok, en matsked torkad koriander och en matsked malen kummin.
Mosa ihop tillsammans med tva 400grams burkar med kikartor, en nave hackad farsk koriander och en halv deciliter mjol.
Platta ut till 1cm tjocka plattar, lagg i en ungsform, spaya med olivolja och baka i ugnen i ca 30min (vand en gang) i 190 grader.

Jag serverade mina pa majswraps med en sallad av paprika, koriander, majs , tomato o avocado.

Nyttigt o vegetariskt, och bast av allt, latt o gora!

X

Kommentarer
Postat av: Emmy

Ah, ser supergott ut!!! Kram

2011-02-10 @ 03:27:16
URL: http://blogg.amelia.se/bortabrabloggen/
Postat av: Sara

Åhh Boel, jag har glömt din blogg för ett tag men nu kom jag på den igen! Vad roligt att du fått intresse för mat =)extra viktigt att den är hemlagad ;)Jag följer(nästan)aldrig recept och det går lika bra det, och smakar faktiskt bra också, jag tror du vågar du med ;) Pöss

2011-02-11 @ 14:22:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0