En dålig vana jag önskar att jag inte hade



Nionde delen i 30-dagars utmaningen 



Jag alskar min iPhone men har nu drabbats av den daliga vanan att jag anvander den till att kolla min mejl, Facebook och annat skrap pa internet mest hela tiden

Visst ar det bra att man kan kolla natet vart man an ar men kommer pa mig sjalv med att nastan omedvetet plocka upp mobben ur fickan och uppdatera mejlen varje gang jag har tva sekunder over.

I kon pa Woolies, nar jag vantar pa taget, sa fart det ar en reklampaus pa TV.

Helt sjukt ju. Jag bryr mig inte ens sarskilt om det har kommit nagra mejl (halften ar ju bara reklam och spam) men anda kollar jag.

Det varsta ar nar jag ar ute med vanner eller Harry och kollar mobben. Tycker det ser sa lojligt ut nar man ser andra som ar i ett sallskap men istallet for att prata med dem stirrar dem franvarande pa sin iPhone och Checkar In pa Facebook eller uppdaterar sin status. Men sedan gor jag det sjalv.

Folk tal inte att vara uttrakade for ens en sekund. Och varfor skulle man behova det, nar man kan surfa internet?

Tror det ar en av anledningarna att jag ar sa trott nar jag kommer hem fran jobbet.

Jag ar ju knappast kroppsligt trott efter att ha suttit pa en redaktion mest hela dagen, men skallen ar helt utmattad av all infomariton jag har proppat den full med.

Medans jag uppdaterar Mosman Daily hemsidan, skriver artiklar, svarar i telefon, organiserar photoshoots och gor intervjuer tar jag ocksa tid till att att lasa bloggar, nyhetssidor och annat. Har runt tjugo hemsidor oppnade pa datorn samtidigt.

Kommer pa mig sjalv med att mitt i att halla pa att skriva en artikel vilja `ta en paus' och kolla eBay eller Facebook. Min attention span ar typ tio sekunder max innan hjarnan vill ha nagot nytt.

Dags att sluta med det. Forsoka fokusera pa en sak i iallafall fem minuter och faktiskt gora fardigt det innan jag borjar pa nagot annat.

Kanske till och med lata telefonen ga till svararen ibland bara for att slippa bli avbruten.

Och, ve och fasa, kanske till och med stanga av mobben pa kvallarna...




Kommentarer
Postat av: Nadja

Gud vad jag känner igen mig, jag klarar verkligen inte av att vara uttråkad.. Det är ju rätt sjukt egentligen..

2011-06-15 @ 12:08:30
URL: http://www.alohanadi.com
Postat av: Emmy

Jag har blivit precis likadan, nedra iphone beroende, vi kanske skulle starta en stödgrupp :-) Kram

2011-06-15 @ 15:31:13
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com/
Postat av: Sofia

Hej bästaste moster. Jag snodde din 30dagars utmaning :) kraamis

2011-06-15 @ 16:14:13
URL: http://thenewyorkthing.blogg.se/
Postat av: Christina

Känner igen mig... ska snart ut på landet där det inte finns något bredband och knappt någon täckning.... hemska tanke :-) Hur ska jag klara mig?!

2011-06-15 @ 23:02:39
URL: http://mylifeinsiliconvalley.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0