Political correctness gone mad?



Ja jag vet att den har nyheten ar nagra manader gammal i Sverige men har i Sydney borjade den pratas om idag.

Egalia's pedagogic emotion dolls.

Gender neutral ... Egalia's pedagogic emotion dolls. Photo: Reuters

AT THE Egalia preschool in Stockholm, gendered pronouns are out. Staff avoid using words such as ''him'' or ''her'' and address the 33 children as ''friends'' rather than girls and boys.

From the colour and placement of toys to the choice of books, every detail has been carefully planned to make sure the children don't fall into gender stereotypes.

''Society expects girls to be girlie, nice and pretty and boys to be manly, rough and outgoing,'' says Jenny Johnsson, a 31-year-old teacher. ''Egalia gives them a fantastic opportunity to be whoever they want.''


Tycker ni det ar en bra ide?

Kommentarer
Postat av: Anna - Swaussie

Oj, detta hade jag missat helt. Verkar lite overkill tycker jag.

2011-06-28 @ 13:37:02
URL: http://swaussie.blogg.se/
Postat av: Swedish Army Wife

Jag tycker det är sjukt och tycker synd om barnen som utsätts för dessa experiment, vad förvirrade de måste bli när de kommer utanför denna könlösa miljön. Jag tycker att (svenska) samhället uppmuntrar till att alla kan bli vad/vem de vill ändå, att osynliggöra könstillhörigheten hos barn är att använda de som politiska redskap och det är fel.



Det är bullshit att barnen kan välja vem de vill bli, de verkar istället kunna välja endast det som går emot "stereotypen". En flicka kan inte välja en rosa prinsessklänning och barbiedockor om hon nu vill ha det, eller finns det som ett alternativ? Det låter som att de enda valen barnen kan göra är mellan neutrala ting, snacka om att begränsas. Men jag kanske har missuppfattat det hela.



Ska pojkarna tvingas till att INTE bli "manly, rough and outgoing" bara för att man tycker det är stereotypt eller vad? Kan en pojke fortfarande vara "manly, rough and outgoing" och ändå anses vara ok eller är han en patriarkal förtryckare då? Jag är inte insatt i hur detta går till men jag blir trött bara av att höra om det...

2011-06-28 @ 15:12:25
URL: http://www.swedisharmywife.com
Postat av: Emmy

Svår fråga.. Känns som att det kanske är att ta det lite för långt. Problemet är väl de streotyper som de vuxna prackar på dem, snarare än vilken typ av leksak de har... Tål att tänkas på. Hoppas det löser sig med ditt jobb förresten, det var ju himla tur att ni fick dit en praktikant nu! Kram

2011-06-29 @ 05:39:34
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0