"Ingen vill egentligen vara ensam"



Laste kronikan nedan innan och visste inte om jag skulle skratta eller grata.

Blir bara sa less pa folk som tycker dem vet battre an andra om hur livet ska levas.

Alla ar vi ju olika, eller?

Nej, alla vill inte gifta sig. Ar man verkligen ``En som bara tänker på sig själv och inte orkar engagera sig i andra'' bara for det?

Och om hon nu ar sa lycklig i sitt giftermal sa finns det val ingen anledning till att se ner pa folk?
Det ar bara olyckliga mannsikor som tar sig tid till att trycka ner andra.



Har ar den iallafall:

"Ingen vill egentligen vara ensam"

Tanken på torrjuckande kvinnor på ett dansgolv skrämmer Marica. Hon är gift! Och det rockar!

När jag och min man sa ja till varandra 9 juni 2007 fick jag inte bara en ring på mitt finger, ett nytt efternamn och rätten till hälften av hans tillgångar. Jag fick även en stor tråkighetsstämpel i pannan av alla singlar i världen. För i dagens samhälle är det inte längre coolt att gifta sig. Att välja trygghet och en livslång partner passar sig inte. Vi ska ha en slit och släng mentalitet som oavkortat gäller allt. Passar det inte vårt Jag för stunden så ska vi byta, bort med det gamla in med det nya. Vi lever i egoismens tid och narcissismen har blivit vår religion. Idag vill man inte längre kompromissa, vilket är precis vad ett sunt förhållande kräver.

De flesta dagarna i vårt förhållande är helt underbara och vi älskar och respekterar varandra i oändlighet, annars skulle vi nog inte ha gift oss. Vi skrattar tillsammans tills vi har ont i magen och litar på varandra till max. Men visst finns det också några dagar är det inte helt lätt att vara gift, man utvecklas åt olika håll och om än kärleken finns där så går man nog varandra på nerverna ibland. Man orkar inte vårda kärleken så mycket som man borde. De dagarna i livet när man bara vill ta sin väska och bara försvinna, de dagarna finns i vårt förhållande lika som i alla andras - men vi gör det inte.

Tanken på de torrjuckande kvinnorna på ett krogdansgolv kl 03.30. De som dansar runt sin hög med handväskor, likt indianer runt sin totem, och tycker de är attraktiva och lyckliga i sin berusning. Singlarna. De där personerna som endast vill ha engångs flings, allt annat är för invecklat och tar för mycket tid. Fast de är medvetna om att det kanske innebär klamydiaklåda i underlivet och ångest veckan efter. Den tanken skrämmer mig. För ingen vill egentligen vara ensam, naturen fungerar inte så. Att bli en som lever efter dagens normer för lycka i samhället, egot. En som bara tänker på sig själv och inte orkar engagera sig i andra.

Det räcker med att snabbt snudda vid de tankarna för att jag ska bli oerhört tacksam över att vi har varandra och att vi är gifta, att vi valt att engagera oss i varandra både i verkligheten och på pappret. Att vi två har valt ett lagligt bindande papper som tvingar oss att bråka klart de några gångerna vi bråkar. För det är ju när man bråkar klart som har man reder ut problemen. Sen orkar man vårda kärleken igen. För det är ju Vi som gäller, både nu och och för alltid.

Så inför gud och hela den narcissistiska singelförsamligen, låtom mig ha mitt tråkighetsstämpel kvar, i evighet. För att vara gift rockar!

Marica Öst fd. Sjöberg

Hittade kronikan har


Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: agnes

Näe jag håller verkligen inte med hennes krönika. Jag kan snarare tycka tvärtom, att om man är singel är det konstigt.... iaf om man kommer upp en viss ålder.



Och jag tycker definitivt att man ska få välja själv utan att någon ser ner på en, oavsett om man är gift eller väljer att vara själv.

2011-05-06 @ 10:25:27
URL: http://www.agnesutomlands.wordpress.com
Postat av: Swedish Army Wife

Det är en sak att vara nöjd med det liv man lever, men att se ner på andra är inte ok. Om man VILL vara singel så kan man ju roa sig hur man vill vid vilka tider på dygnet som helst. Vill man INTE vara singel - nä då ska man väl verkligen inte sitta hemma och glo utan ut och träffa folk!

Då är det värre med folk som ÄR gifta men ändå beter sig som om de vore singlar, det är inte ok tycker jag.

Jag kan själv sakna den bekymmersfria och galna singeltiden med festnätter och upptåg men det är mest i tanken. Jag skojar om att jag blev "tant" när ringen kom på fingret men det är inget jag lider av utan tycker är helt ok. Nu har jag ju någon mer än mig själv att ta hänsyn till och man utvecklar andra intressen gemensamt som är annorlunda än hur man tillbringade singeltiden. Var sak har sin charm dock!

2011-05-06 @ 15:15:10
URL: http://www.swedisharmywife.com.com
Postat av: Christina

Att folk orkar! Tycker hon sätter sig på sina höga hästar och ser ner på folk som inte är gifta/singlar. Så länge man är lycklig och nöjd med den man är (och inte skadar någon annan) så spelar det väl ingen roll hur man lever, gift, singel eller något annat. Låt folk torrjucka på dansgolvet om dom vill säger jag! Marica behöver ju inte titta :-)

2011-05-06 @ 17:24:14
URL: http://mylifeinsiliconvalley.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0