Friends

Ett av de trakigaste sakerna med att bo utomlands ar att familjen och vannerna hemma inte far en chans att lara kanna mina vanner har i Sydney.

Inget kan ersatta en van man har kant sedan man var barn/tonaring, men vannerna man umgas med nar man inte har familjen nara blir ocksa valdigt speciella.

Det ar en erfarenhet att hitta en helt ny bekantskapskrets nar man flyttar till ett nytt land. Manga av mejlen jag far av blogglasare som funderar pa eller ar pa vag att flytta till Sydney innehaller fragor inte bara om jobb men om hur man bast traffar nya vanner.

Sa tankte att jag skriver ett inlagg om vannerna jag umgas mest med har i Sydney, vilka de ar, vad de gor i
Sydney och hur vi traffades! :)






Anna och jag borjade mejla innan jag kom till Sydney efter att ha hittat varann pa Gumtree nar jag letade efter lagenhet (det var ju inte meningen att jag o H skulle flytta ihop direkt, men det blev sa anda;).


Hon ar fran Paris och hade redan bott i Sydney nagon manad med sin pojkvan.

Nar jag val kom till Sydney traffades vi for en lunch och klickade direkt.

Det var fem och ett halvt ar sedan och hon ar en av mina basta vanner i Sydney.

Annas kille ar ryss men har bott i Australien sedan han var 14.

Hon jobbar med marknadsforing pa American Express.

 


Carol och jag jobbade ihop pa ett cafe nar jag forst kom till Sydney i 2006. E

n kvall hade jag och en kanadensisk servitirs bestamt att vi skulle ut efter jobbet, men hon madde inte bra och gick hem innan skiftet var slut.

Jag var partyssugen sa fast jag inte pratat med Carol innan sa fragade jag henne om hon inte ville med ut?


Hon sa ja och vi hade en helkvall i Kings Cross ihop, och har haft manga utekvallar tillsammans sedan dess.


I borjan brukade vara fyllor sluta med att jag bara pratade svenska och hon bara portugisiska.

Ni kan tanka er att folk kollade konstigt ute pa puben da vi forsokte kommunicera med varandra. ;)

Jag ar maid of honor pa Carols brollop i hennes hemland Brasilien nasta manad, da hon gifter sig med sin australiske pojkvan Dave.

Carol jobbar med marknadsforing pa ett college.

 


Eadie och jag borjade prata efter att hon och hennes pojkvan Chris kom in pa Hs cafe for en fika.


Hon ar fran Polen men bodde i Danderyd i nagra ar nar hon var yngre och fragade om vi inte kunde ses sa hon kunde ova lite pa sin svenska.

Vi har varit vanner sedan dess.

Eadie ar modetokig och har jobbat lange som butikschef i olika kladaffarer, men nu har hon sadlat om och pluggar
till dietist.


 


Jag serverade Andrea och hennes Rob champagne pa deras forlovningsdag i 2006 nar jag jobbade som servitris.


Vi pratade en stund och bestamde oss for att ses for en kaffe. Hon ar tysk, numera gift med sin Rob och jobbar 

som sjukskoterska.





Lovisa traffade jag ocksa genom mitt jobb som servitris (marker ni ett monster har?;).


Hon visste sedan innan att det jobbade en svensk tjej dar sa kom in for att saga hej.

Hon pluggade till advokat i manga ar och fick jobb pa en advokatbyra inne i Sydney forra aret.

 Tyvarr sa flyttade hon tillbaka till Stockholm tidigare i ar, och ar mycket saknad. :(


 


Jamie och jag jobbade ocksa ihop pa cafe i 2006 och blev bra vanner.


Han ar fran Sydney och jobbar numera i kladbutik.


 

Jag och australiska Kel pluggade journalistik ihop i 2008.

Vi ses inte sa ofta som jag skulle vilja (hon har barn och pluggar fortfarande) men det ar alltid lika roligt nar vi ses.

Har aven hittat nya svenska vanner de senaste manaderna:

 

Susanna traffade jag genom en gemensam van, Audrey.

Audrey har flyttat tillbaka till Frankrike men jag och Susanna holl kontakten.

Hon ar fran Boras och har precis gift sig och borjat plugga igen.

 

Mira och jag traffades for en drink efter att hon mejlade mig genom Svenskar i Sydney Facebook gruppen nar hon sag att jag ocksa var journalist.

Hon var chefredaktor for Veckans NU hemma i Stockholm, och jobbar numera pa skvallertidningen NW i Sydney.

 

Sara tror jag mejlade mig genom bloggen om jag inte minns helt fel... Hon pluggar journalistik i Sydney och vi ses da och da, tyvarr sa verkar det som hon kommer flytta tillbaka till Svea inom nagra manader nar hon ar fardig med skolan.

Kommentarer
Postat av: Emmy

Vad kul att läsa om dina kompisar här borta! Vore så kul att ses om/när jag kommer till Sydney! =) Funderar på att skriva ett liknande inlägg om mina vänner här borta, tack för idén! Kram

2011-10-04 @ 07:26:14
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com/
Postat av: Di

härligt att läsa, hoppas jag får träffa många av dem snart!

2011-10-05 @ 11:16:13
Postat av: Christina

Riktigt kul att läsa om dina vänner och er historia. Verkar vara ett härligt gäng!

2011-10-05 @ 17:45:47
URL: http://mylifeinsiliconvalley.wordpress.com
Postat av: Maria M

Jäklar vad polare du har hunnit med att träffa i Sidney. Det är ju viktigt med bra vänner! KRAM

2011-10-05 @ 20:05:53
Postat av: Sara

Den uppdateringen behöve jag, som har noll koll på vilka alla är. Roligt att läsa!

2011-10-12 @ 19:43:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0