Sweden vs Switzerland



En dam ringde precis och ville prata om en artikel.

I slutet av samtalet ville hon ha min email adress och mitt namn och det fick hon.

`Boel, you must be French!' sa hon.

`No I'm Swedish,' svarade jag.

`Ah Sweeedish! German side or French side?'

`Um... what do you mean?'

`Well half of Sweden speaks French and the other half speaks German.'

Fattade da att hon gjort det alltfor vanliga misstaget har i Australien att tro att Sweden och Switzerland ar samma land.

`No, you're thinking of Switzerland. I'm from Sweden.'

`No no, I know, I've been to Lausanne and they spoke French. I went there on holidays. But then there's a German side too.'

Mitt talamod tryter.

`But you're thinking of Switzerland. I'm from Sweden.'

`Oh...' Hon tanker en stund. `Sweden! ABBA?'

`Yes, ABBA, Ikea, Volvo...'

`Oh I see. Well I can't afford to go to Sweden.' (?!)

Hon fragar om jag kan stava mitt efternamn igen.

``E-r-i-k-s-s-o-n. That's such a strange surname!' sager hon.

Men suck... orka!





Kommentarer
Postat av: Jenny

Haha, känner igen detta! Ibland blir man bara så frustrerad på den utspridda okunskapen. Särskilt geografi. Har faktiskt stött på folk som trott att Brasilien ligger i Europa. "When I go to Europe next year I'm gonna visit like England, France, Germany and Brazil". Seriöst!

2011-10-11 @ 08:45:32
URL: http://nopainnogainbaby.blogspot.com
Postat av: agnes

Haha, ja det är inte lätt att vara Svensk utomlands ibland.Förvånansvärt har jag nog inte träffat på någon som trott att Sverige är Schweiz..men här på Sunshine Coast är det rätt mycket svenskar

2011-10-11 @ 09:48:00
URL: http://www.agnesutomlands.wordpress.com
Postat av: Di

vilken tur att australia och austria blandas ihop säkert lika ofta. Annars hade det liksom inte varit fair...

2011-10-11 @ 11:25:38
Postat av: Annelie

Enkelt, gör som jag: Australia?! Ah, Austria, beautiful country with the (va fan österrike nu är känt för, alperna?) Folk blir lika griniga varje gång!

2011-10-11 @ 12:06:05
URL: http://gasincandy.blogspot.com
Postat av: Emmy

Haha, jo den har man hört ett antal gånger... Jag träffade dock en kille från Schweiz härom året som sa att han konstant blev tillfrågad om han kom från det vackra landet där alla är blonda och snygga och lyssnar på ABBA. Så det verkar gå lite åt båda håll det där! =) Kram

2011-10-11 @ 13:12:06
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0