Bra bok!

 
Mia kommenterade och fragade varfor All That I Am boken var bra. Och det borde jag ju ha skrivit :) Men orkade inte skriva ett langt inlagg pa mobilen. Hade precis last ut boken och tankte `vad BRA den var' och ville blogga om det precis da. :)
 
Sa har skrev Svenska Dagbladet's Ellen Mattson:
 
Den 4 april 1935 hittades den antinazistiska aktivisten Dora Fabian och hennes väninna Mathilde Wurm döda av sömnmedel i en lägenhet i Bloomsbury. Den 22 maj 1939 begick en annan tysk flykting, författaren Ernst Toller, självmord på sitt hotellrum i New York. Senare samma år reste journalisten Hans Wesemann, Hitlermotståndaren som blev Gestapospion, till Venezuela. Han utlämnades aldrig till Tyskland och dog så vitt jag kunnat utröna 1971.

Kring denna historiska trio – Fabian, Toller, Wesemann – bygger australiensiska Anna Funder sin roman ”Allt som är jag”, och hon gör det genom att lägga till en fiktiv person: den unga Ruth som är Dora Fabians kusin och blir Hans Wesemanns hustru.

Men också Ruth har historiska rötter – boken är tillägnad Funders väninna Ruth Blatt som delar den fiktiva Ruths upplevelser av motståndet mot Hitler. På så sätt blandas fakta och fiktion och det historiska stoffet smälter in i en romanväv där författaren tar sig friheter, skapar sammanhang som inte fanns i verkligheten och binder samman sina figurer på sätt som inte heller har någon historisk grund.

Som sagt sa handlar den om tiden precis innan andra varldskriget. Den skrivs i forsta person men hoppar mellan Toller och Ruth (det ar indelat i kapitel for var och en sa det blir inte krangligt pa nagot satt).
 
Lika mycket som boken handlar om deras medverkan i tyska motstandskraften mot Hitler sa handlar den ocksa om forhallandena mellan de tre personerna.
 
Jag gillade den for att den var sa bra skriven. Det varsta jag vet ar nar en forfattare behandlar lasaren som om denne inte har nagon fantasi genom att beskriva allting i detalj. Anna Funder slanger forstas in detaljer men bara nar det ar nodvandigt.
 
Och jag tycker hon ar riktigt bra pa att beskriva personer och forhallanden.
 
Jag ar ingen bokrecensionist sa mer an sahar blir det inte, men om ni vill lasa en bra bok sa tycker jag ni ska kopa denna! :) Ser fram emot o prata om den i bokklubben nasta vecka.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Kul med en mer utförlig beskrivning, var själv nyfiken på att höra mera. Jag älskar också att läsa men känner alltid press på mig om jag ska recensera dem på bloggen ;)

2012-08-29 @ 09:31:23
URL: http://mrsadvocat.blogspot.se/
Postat av: Mia

Åh jag håller verkligen med. För många detaljer och jag somnar. Jag kan måla upp tillvaron själv med min egen fantasi och intellekt. Med det sagt, har du läst Isabelle Allende? Som jag har försökt, det går bara inte. Efter sju sidor där hon intrikat beskrev en dörrs varenda flisa gav jag upp.
Den här låter jättebra. Ska ändå cykla till biblioteket i eftermiddag, ska spana efter den.

Tack fina du!

2012-08-29 @ 13:50:27
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0