Q's



Sara mejlade och hade lite fragor ang. boende i Sydney, och jag tankte att jag kan likagarna svara pa dem har eftersom det kanske ar fler som undrar samma saker.



Hur bor du? Hur stort och vad betalar du för det?

Jag bor for tillfallet med min pojkvans foraldrar eftersom vi vantar pa att flytta in i ett hus vi har kopt.

Tidigare bodde vi i en lagenhet i Cronulla (en forort vid havet cirka en timma utanfor Sydney). (Bilder nedan.)

Det var itne moblerad och hade ett sovrum, ett kontor, stort vardagsrum och litet kok (som var i stort behov av renovering). Vi hade en balkong med park och havsutsikt. Hyran var $450 i veckan (cirka 2900kr). El ingick inte.

Ja, hyror i Sydney betalas oftast en gang i veckan (jag tror aldrig jag har hort talas om nagon som betalar manadshyra). Man far oftast aven lon en gang i veckan.


Har du någon aning om vad en etta i utkanten av Sydney skulle kosta i månaden ungefär?

Det beror pa. Vi bor i utkanten av Sydney men for att det ar vid havet sa ar det lika dyrt som att bo inne i stan.

Jag kan gissa pa att en lagenhet i utkanten som inte ligger i narheten av havet kan ga pa... $300 ($1950) i veckan? Om du vill bo narmare stan kan det kosta uppemot $700 (4550kr) i veckan.

Mitt basta tips ar att kolla in realestate.com.au och domain.com.au och klicka pa Rent for att fa en ide om vad det kostar och vad som ingar i hyran.
Vet du hur man enkelt skulle kunna få tag i en lägenhet för 3-4 månader? Är det svårt att hyra kort tid?

For att hyra bara nagra manader skulle jag rekommendera att du kikar in pa gumtree.com.au. Dar finns det en kategori under Rent som heter Short Term. Manga av dem ar moblerade, vilket saklart kan vara en bra ide om man inte planerar att stanna i landet sa lange.

Har du tips om några andra städer i Australien som du tycker är värda att kolla upp? Vet du hur prisläget ser ut i olika städer?

Jag vet tyvarr inte hur prislaget ser ut i andra stader, har bara bott i Sydney under min tid i Australien. Sydney ar dyrast kan jag tanka mig. Om jag var du skulle jag aven kolla in fina Melbourne, och Perth som ar mycket mindre an Sydney men, fran vad jag har hort, riktigt fint!

Ga aven in och las Emmy's inlagg ang. hyra i Australien.

Lite bilder fran var gamla lagenhet:




Kommentarer
Postat av: Emmy

Tack för länken! =) Och jag har paketerat och postat lite värme som är på väg till dig! ;-) Kram

2012-01-24 @ 06:31:51
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com/
Postat av: Johan

Cronulla... Då åkte du väl blå linjen? Jag bodde i Allawah när jag pluggade i Sydney. Efter ett tag kunde jag rabbla hållplatserna från Bondi och "hem", och jag kan fortfarande höra stationernas utrop: "... and all stations to Hurstville."

2012-01-24 @ 07:01:59
URL: http://www.australienbloggen.se
Postat av: Alexandra (KAKHUSET)

Va fint ni bodde :)

2012-01-25 @ 05:54:24
URL: http://www.kakhusets.se
Postat av: Rebecca

Oj HERREGUD, vad fint! Man far da verkligen ganska mycket mer valuta for pengarna om man bor lite u itkanten av stan... Jag och mitt ex betalade $440 i veckan for en one bedroom, som var bra mycket mindre, utan utsikt och valdigt nedgangen i jamforelse med er lagenhet... Varan var varsta ratthalet i jamforelse, och da betalade ni anda bara $10 mer :P

2012-01-27 @ 07:28:10
URL: http://liveasiftoday.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0