Like sleeping in someone else's sheets



H och jag hade en diskussion om kylskap haromveckan.

I Australien, vare sig man hyr eller koper boende, maste man ta med sig eget kylskap.

Flyttar man ut, tar man med sig sitt kylskap.

Jag tycker det ar sa osmidigt.

Kylskap vager ju en del och ar ju minst sagt klumpigt att flytta.

Plus att de kostar en del om man blir tvungen att kopa nytt.

Har man kopt ett kylskap som passar perfekt i koket dar man bor sa ar det ju sloseri att behova flytta det, sarskilt om det inte alls passar i nya stallets kok, bade vad galler stil och storlek.

Men nar jag sa till H att i Sverige finns det alltid kylskap, iallafall nar man hyr (ratta mig om jag har fel?) tyckte han det lat skitackligt.

Han grimaserade och sa att det lat disgusting att anvanda ett kylskap som nagon annan har haft innan.

'That's like sleeping in someone else's sheets!' sa han.

Fragade en kompis fran Frankrike och hon sa att det ar likadant dar; man tar med sitt kylskap nar man flyttar.

Det acklar mig inte alls att ha ett kylskap som har anvants av nagon annan, sa lange det ar rent.

Ar man sa ackelmagad borde det ju ocksa kannas riktigt illa att skita pa toaletten i en hyreslagenhet (och att ta med sin egna toastol, DET hade varit riktigt osmidigt;)

Vad tycker ni?



Kommentarer
Postat av: Nicole

tycker också det är skit klumpigt och jobbigt att de har det så här. Liksom var utan kylskåp ett bra tag för vi inte hade råd med ett nytt.



Och som du säger, det är väl samma sak som använda en använd toalett, ligga på ett använt golv osv...bara det är rent och fräscht så är det ju inget fel på det. Lite annan sak med säng då folk svettas i den och har alla andra slags aktiviteter i den...Så jag skulle nog mer säga aldrig begagnad säng men ett kylskåp no problemas!

2012-03-14 @ 00:27:12
URL: http://theweirdone.blogg.se/
Postat av: Christina

Kylskåpet är nog inte det jag skulle oroa mig mest för :-) Ja i Sverige är det aldrig någon som tar med sig sitt kylskåp. Jag diskuterade en liknande grej med en tjej från Tyskland (tror jag eller var det Österrike.. hmm) och hon verkade ta med sig nästan hela köket när hon flyttade så det är väl olika seder helt enkelt :-) Kram!

2012-03-14 @ 01:28:37
URL: http://mylifeinsiliconvalley.wordpress.com
Postat av: Emmy

Jag hyr mycket hellre med kylskåp, och som sagt är man äckelmagad så kan man ju skura järnet innan man sätter in sin egen mat där. Roligt nu när vi flyttade var att tvättmaskin och kyl får man ta med själv men torktumlare finns det fastmonterat i både gamla och nya lägenheten så det följer med på köpet. Mysko... Kul förresten att resan till Sverige är bokad, men lite synd att det inte gick att lösa så att H följer med. Du ska inte till Melbourne och hälsa på en sväng innan dess kanske? =) Kram

2012-03-14 @ 05:18:20
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com
Postat av: Sophie / Blogg.se

haha, har aldrig tänkt på det så. Rolig vinkel.

Sv. nope tror inte HM skickar hit, jag skickade hem till Sthlm så skickar de hit eller så hämtar jag nästa gg jag svänger hem då jag gör det rätt regelbundet. Men ja man önskar ju att HM skulle slå upp här och då bättre än som Zara gjort det..

2012-03-14 @ 10:09:34
URL: http://karriaristan.se
Postat av: Amanda

Faktiskt tom här i Danmark, trots att det är 20 bort från Sverige tar många med sig kylskåp. Uthyres lägenheten, hör och häpna MED kylskåp specificeras detta i kontraktet.

Min australienare tyckte det bara var skönt, men i Sverige är vi ju också vana med nogräknade besiktningsmän och ser till att städa ordentligt till skillnad mot för många andra ställen

2012-03-14 @ 13:21:12
Postat av: Sofia

Haha vilken rolig anledning. Men det går ju faktiskt att hålla rent efetr sig ;-) Här i Tyskland är det samma sak, fast här tar man med hela köket. Knackar ner kakel och hela kittet, minst sagt osmidigt...

2012-03-14 @ 19:38:10
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Anonym

Jag vill ha så lite som möjligt i mitt flyttlass, men jag är ju en hippie

2012-03-15 @ 01:30:17
Postat av: Rebecca

Alltsa jaa, det ar ju sjukt frustrerande. Sa mycket enklare (och billigare!) det hade varit om det hade funnits i lagenheten!



Och samma som Emmy sa; i lagenheten osm mitt ex och jag bodde i fanns torktumlare, men ingen tvattmaskin...? Ocksa skumt...

2012-03-15 @ 13:16:45
URL: http://www.liveasiftoday.blogspot.com
Postat av: Anna - Swaussie

Haha, exakt den diskussionen har jag och Simon också haft såååå många gånger. Fast inte på temat just att det skulle vara äckligt att använda någon annans kylskåp, det tycker nog varken han och definitivt inte jag.



Men jag tycker det är så märkligt att man tar med sig både kylskåp och tvättmaskin medan Simon hävdar att det är normalt. Han tycker att man självklart ska få ta med sig sitt kylskåp för tänk om man köpt ett dyrt och fint kylskåp. Då vill man behålla det.



Jag håller med dig, det kanske inte ens passar och otympligt är det ju med. Simon hyr ut sitt hus nu när han bor i Sverige och till och med då plockade han bort kylen. Den står nu och väntar, oanvänd, hos en kompis och hyresgästen fick vackert ta med sin egna kyl.



Märkligt folkslag de där Aussisarna ;)

2012-03-23 @ 13:29:48
URL: http://swaussie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0