Pad Thai


Laste en undersokning for ett tag sedan om att utav de popularaste ta-med ratterna ar pad thai den onyttigaste.
Japp, varre an pizza, McDonalds m.m

Och jag alskar pad thai!

Bestamde mig igarkvall for att forsoka mig pa att gora en nyttigare verison.

Jag hoppas ni inte lessnar pa matinlagg men jag ar lite besatt av att upptacka nya, nyttigare ratter just nu.

Och jag bloggar inte om det for att skryta om att 'titta vad jag har lagat, duktigt va?' utan for att ge matinspiration.

Jag har aldrig tyckt om att laga mat tills nyligen och undvek att sta i ett kok sa mycket jag bara kunde. Nar det gallde mat var jag bara intresserad av att ata allt som var gott!

Efter att jag hade cancer i 2009 tankte jag mycket pa att ata nyttigare, men gjorde inte mycket at det.

Det var inte forrans vagen stod pa 75kg som jag tankte 'shit, man kanske skulle andra dieten...' (tank att fafangheten med att oroa sig for sin vikt gav mig en storre push att andra mina vanor an vad cancer gjorde?)

Sa det var da jag borjade soka pa internet efter vegetariska, veganska o raw food recept.

Blir fortfarande forvanad, i synnerhet nar det galler raw food, att det (efter att jag foljt recepten fran punkt till pricka) smakar jattegott! Det dar gamla tanket om att mat utan kott, gradde, smor etc. 'inte ar lika gott' sitter kvar men overbevisas gang pa gang.

Har kort mitt nyttiga mandag-till-fredag race och atit vad jag vill pa helgerna -kombinerat med traning - ett tag nu och igar vagde jag 66.7kg.

Vill dock poangtera att aven om vikten gav mig en push att borja sa ar detta ingen temporar diet for att vara slim till bikinisasongen.

Mycket av det jag ater ar langt ifran fettfritt - det handlar mer om att ata det kroppen mar bra av och undvika det daliga, som vitt mjol och socker. (Utan att vara alltfor strikt!)

En kompis fragade haromdagen hur lange jag ska ata som jag gor pa vardagarna, och jag sa for gott. Varfor sluta med nagot jag mar bra av?

OK, har ar receptet, blir pa engelska:

Healthy Pad Thai

Thinly slice 3 carrots, 2 zucchinis and 1/4 head of purple cabbage.

Add 1 cup of chopped spring onion, 1 cup of chopped coriander and a handful of bean sprouts.

Mix 1/4 cup of blended almond, brazil and cashew nuts, the juice of 1 lime, 1/4 cup tahini, 2 tbs organic maple syrup, 1/4 cup gluten-free tamari soy, 1 tsp chopped ginger, 1 tsp chopped garlic and pour in.

I also put in chilli prawns but omit them for a raw, vegan, delish Pad Thai!


Kommentarer
Postat av: Emmy i Australien

Jag älskar dina inlägg om mat, de är så peppiga och inspirerande! Och helt rätt att fortsätta äta som du mår bra av!

2012-11-13 @ 23:24:08
URL: http://bortabrabloggen.com/
Postat av: Anna

Håller helt med om att vegetariskt / veganskt är det bästa om man vill gå ner i vikt - utan tvivel! Jag är inte vegan just nu, det blev för svårt (och lite för kontroversiellt) eftersom jag är gravid. Men äter inget kött.
Hur som helst, tips på ställen i Byron... Tyvärr är Byron ganska dåligt på restauranger och cafer! Men det finns ett jättetrevligt ställe som heter "The Conscious Cafe" - ligger på Woolies parkeringen - på andra sidan bakom bion. Testa, de har verkligen gjort jättefint, det låter kanske inte så kul med woolies parkering - haha - men man märker inte ens det när man väl gått in... Annars är det faktiskt inte mycket att hänga i julgran...

2012-11-14 @ 00:54:21
URL: http://www.life-of-anna.blogspot.com
Postat av: Elin

Jag älskar mat! Jag går till gymmet för att jag ska kunna äta allt jag vill utan att det ska behöva synas så mycket på vågen. Största skillnaden jag märkte var när jag slutade att äta bröd och mjöl. Min mage har aldrig mått så bra!

Dina recept är lockande, har inte testat än men har minsann skrivit ut dom. Inom en snar framtid så ska dom testas.

2012-11-14 @ 05:32:08
URL: http://elinbentzer.blogspot.com
Postat av: Di

Härligt och bra inlägg, maten ser supergod ut också!

2012-11-14 @ 08:20:47
Postat av: Marie

Jag tröttnar då absolut inte på såna här inlägg :) och jag förstår ditt syfte med att inspirera till ett mer hälsosamt liv, där man är frisk och stark, inte för att ge bantningstips! Banta = Dåligt ;)

2012-11-14 @ 14:01:16
URL: http://mariesmoviezone.blogg.se
Postat av: Rebecca

Jag ar val litegrann nu dar du var nar du borjade ata nyttigare och laga mat, sa fortsatt garna med recepten for om ett tag kommer jag ocksa borja prova dom :)

2012-11-18 @ 03:39:55
URL: http://www.liveasiftoday.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0