Vegetarisk lordagsmiddag


Chris och Eadie kom over pa middag hos oss igar.

Chris ar vegetarian sa fick tanka i nya banor nar jag planerade vad jag skulle laga. Det ar ju sa latt att bara grilla kott, fisk eller skaldjur och gora en potatisgratang o sallad till.

Jag lagade en jattegod och superenkel vegetable stack med fetaost till forratt:

Skiva en aubergine och tva zucchinis och halvera o urkarna sex tomater. Lagg pa en plat, ringla over olivolja och salta o peppra och baka i ugnen tills det fatt farg.

Lagg 10 cocktailtomater, en liten chilli, en tesked socker, en matsked rodvinsvinager, juicen och rivna skalet av en lime och tva vitloksklyftor i en burk och zappa med en stavmixer tills det ar en jamn smet.

Arrangera gronsakerna med smeten och god fetaost emellan pa tallrikarna. Stro over torrstekta pinjenotter. Servera! Jag trodde inte det skulle smaka nagot speciellt (det ar ju 'bara' gronsaker o lite feta) men det var supergott!

Till huvudratt gjorde jag en risotto med shiitake svamp, orange sotpotatis och farsk sparris.

Efteratt blev nyttiga chokladbollar:

Lagg 2.5dl dadlar (mjuka upp i en skal kokhett vatten och en nypa bakpulver forst om de ar torkade), 1 dl raw kakao, 1 dl mandlar och 2 dl valnotter i en bunke och zappa med stavmixern tills det blir en smet.

Rulla till bollar och rulla dem i kokos. Mums!


Kommentarer
Postat av: Jennie

Svar:
Ja verkligen! 19 dagar kvar, hehe! Can´t wait o get there! =)
På obestämd tid, hörru du! INnan jag bestämde mig för detta så var det "bara" tänkt som en två veckors semester, men jag fick en känsla av att jag ville göra detta istället! Känns så rätt i mitt liv nu! Har inget som håller mig kvar här just nu och jag har ett bra tag nu, velat göra nåt nytt, bara inte vetat vad! =)

2012-10-28 @ 09:36:55
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Postat av: tess

Tack för receptet. Lät gott! :-)

2012-11-01 @ 22:53:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0