Homemade nut butter


Alskar ABC almond/brazil/cashew nut butter och ater det ofta pa kvallarna med skivad banan och cacao butter (en mix av raw kakao och kokossmor) nar jag kanner for nagot som ar sott men anda relativt nyttigt.

ABC butter ar ju dock inte det billigaste att kopa sa bestamde mig for att gora eget!

Hade inga brazil notter sa slangde i nagra pistage notter istallet (typ 10 st) och runt 2dl vardera av mandel och cashew notter i min blender/food processor.

Knepet ar talamod. Forsta gangen gav jag upp efter nagra minuter nar notterna bara blev ett torrt pulver.

Men nasta gang holl jag igang blendern i runt 20 minuter, med avbrott for att skaka/skrapa ner det pa sidorna, innan not oljorna antligen maldes fram och det blev en smet av det.

Testa! Notter har visserligen mycket fett sa kaloriraknare kanske haller sig undan det, men glom inte att det ar nyttiga fetter... och det ar bra mycket battre an att ata ett snack med massa socker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0