Heatwave


Idag pratas det om varmeboljan som ar pa vag in till staten New South Wales.

Runt 43 i skuggan raknas det att bli.

Det kommer vara en av de tre varmaste dagarna i Sydney sedan de borjade arkivera temperaturer, vilket var i borjan pa 1900-talet.

Senaste gangen det var 42C har var dagen innan jag anlande i landet for forsta gangen i 2006. Fick inte uppleva det da och det ar nog lika bra, hade nog varit en riktig shock efter att ha kommit fran ett vitt vintersverige.

Det australierna ar radda for ar ju skogsbrander. Alla som bor nara vegetation uppmanas att gora sitt boende sa 'eldsakert' som mojligt.

Enligt kartan pa bilden sa bor jag o H pa gransen till det svarta, 'katastrofala' omradet nar det galler skogsbrander. Men vi ar ju i ett uppbyggd bostadsomrade med havet 5min bort sa jag ar inte orolig.

Det ar total fireban i hela staten idag men finns ju tyvarr arsonister som garna valjer en sadan har dag for sina sjuka handlingar.

Jag sitter pa ett svalt och luftkonditionerat tag pa vag till en rattegang, sedan aker jag till redaktionen vars luftkon tyvarr inte funkar sarskilt bra.

Jag har forberett mig for varmen genom att klippa bort polyester underklanningen pa min nya blaa linneklanning. Den blev liiite genomskinlig men det far det vara vart for att svettas mindre idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0