Kommentar


Fick den har kommentaren:

Hej!

Tack för en grym och inspirerande blogg :) även jag kom in på din blogg av en ren slump! Jag har själv bott i Sydney (north Curl Curl) dock bara fyra månader och sedan rest runt lite och jobbat lite i landet, detta var under 2012-2013 då jag åkte dit två gånger under samma working holiday-visum. Tyvärr arbetade jag aldrig tillräckligt för att få ett andra års visum vilket jag ångrar idag, men jag trodde ärligt talat inte att jag ville åka tillbaka och jobba igen, i så fall bara som turist längre fram i livet. Men saker och ting blir inte alltid som man tänkt. Jag träffade nämligen min nuvarande kille (han bor och jobbar i Gladstone Queensland) andra gången jag åkte tillbaka och jobbade på en pub mitt ut i ingenstans. Han har precis varit här i Sverige och hälsat på i en månad och han älskade det! Jag flyttar till honom i September för att se hur allt funkar. Det känns jättespännande och helt rätt, funkar det inte är det bara att flytta hem igen.. Jag kommer att studera på distans från Sverige till att börja med och nu kommer jag till min fråga som jag hoppas du kan svara på ;) har du någon koll på visumet "subclass 600"? Sk visitor visa, det ska tydligen gå att stanna upp till 12 månader utan att behöva lämna landet efter 90 dagar för att ansöka om ett nytt turistvisum.. Har försökt läst men inte kommit fram till något vettigt..kanske du vet? Planen är att stanna där till Maj nästa år till att börja med för om allt går som vi tänkt och vill så vill min pojkvän flytta till Sverige den här tiden nästa år, för att "prova på" och se hur det funkar mellan oss och så i Sverige också. Har du och H bott i Sverige något och tror du det kan vara svårt för australienare att få jobb här? Han vill ju inte direkt jobba med att vattna blommorna på en kyrkogård, om du förstår vad jag menar...

Hoppas detta inte blev för luddigt och långt och att du förstår mina frågor någorlunda och orkar svara :)

Tack så länge
Ha det bra
Emelie

Hej Emelie!

Grymt att ni bada ar villiga att satsa pa forhallandet och testa att bo ihop bade har och i Sverige!

H och jag pratade om att testa Sverige men vi hade bada jobb i Sydney efter ett ar och jag ville plugga har sa det blev aldrig av att vi testade att bo i Svea.

Angrar det ibland, tror det ar bra for forhallandet att man testat att bo i badas hemland.

Jag vet inte hur jobbmarknaden ar i Sverige for tillfallet eller vart ni ska bo. Kan tanka mig att det i de storre staderna - Stockholm, Goteborg och Malmo - finns en del mojligheter till jobb for personer som bara kan prata engelska.

Vanners pojkvanner som har flyttat till Sthlm har jobbat pa bank och pa Google, men de hade ju utbildningar som gjorde att de fick de jobben.

Kan tanka mig att det finns mojligheter i restaurangbranschen ocksa.

Visumet vet jag tyvarr inget om, darfor la jag upp din fraga sa att andra lasare som vet kan svara?

Jag har anvant working holiday och partnervisum och vet darfor inte mycket om hur andra tillgangliga visum funkar.

Lycka till, och ha kul tillsammans!:D


Kommentarer
Postat av: Emelie

Hej igen!

Tack så mycket för ditt svar, gulligt av dig att ta dig tid till att svara! Jag ska försöka klura vidare på detta och samtidigt fortsätta läsa och inspireras av din blogg :D

Lycka till med allt och ha en fantastisk semester!

2013-07-11 @ 13:01:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0