Hur ar det att vara journalist i Australien?

 
Fick den har fina kommentaren nyligen pa inlagget om mitt nya jobb:
 
Stort grattis! Jag har följt din blogg under ett års tid och jag tycker du är en lysande skribent. Jag kommenterar sällan utan läser i det tysta, det är väldigt intressant att läsa om ditt liv i Sydney och Cronulla. Jag bodde i Sydney under två års tid och Cronulla är ett av mina favoritområden, trots det man säger om "the Shire" är det en fantastisk plats med underbara människor. Nationalparken är det vackraste jag vet.

Det skulle vara intressant om du ville skriva ett inlägg om hur det är att arbeta som journalist i Australien. Jag studerar till journalist i Stockholm och målet är att flytta tillbaka till Sydney och jobba där i framtiden. Vill du berätta lite om dina erfarenheter? och vet du om det finns möjlighet att praktisera en termin, antingen på tidningen du jobbar på eller någon annan?
Grattis igen till jobbet, helt fantastiskt! Med vänliga hälsningar/ Annie
 
Jag har aldrig jobbat som journalist i Sverige (bara praktiserat) sa kan inte dra nagra jamforelser, men skriver garna nagra rader om hur det ar att jobba med det har :)
 
Jag pluggade News Media i 18 veckor pa Tafe (folkhogskola) med malet att sedan ga pa universitet nar jag hade ett visum som tillat ett australiskt studielan.
 
Medans jag pluggade pa Tafe sokte jag massa workexperience och fick ett pa mX, Sydneys motsvarighet till Metro.
 
Jag fick en intervju pa News Limiteds huvudkontor och hoppas da pa att fa praktik pa en av de storre dagstidningarna, men var saklart nojd med mX.
 
Nu i efterhand ar jag jatteglad for erfarenheten dar - jag var dar pa heltid i en vecka, och sedan en gang i veckan i nagra manader. Fran forsta borjan lat de mig skriva storre artiklar och nar jag avslutade min praktik dar hade jag en portfolio med manga publicerade artiklar.
 
Jag tror knappast att jag hade fatt skriva nagot mer an notiser (om ens det!) om jag hade praktiserat pa nagon av de stora dagstidningarna.
 
mX redaktoren rekommenderade mig till foretagets lokaltidnings avdelning, dar jag fick mitt forsta betalda journalistjobb (jippi!:) som casual, eg. jag jobbade nar folk var pa semester och/eller sjuka.
 
Efter ett ar som casual fick jag heltidsjobb pa en tidning i norra Sydney.
 
Efter runt tre ar dar fick jag jobb pa the Manly Daily, australiens storsta lokala dagstidning. Jag har jobbat dar sedan mars forra aret, och for nagra veckor sedan blev jag tillfragad om jag vill bli nyhetsredaktor.
 
Jag tycker mycket om mitt jobb for att det ar sa varierat och det finns manga karriarsmojligheter. Dock bor man inte vara i den har industrin om man vill tjana massa pengar!;) Da passar nog PR battre.
 
Om du vill jobba som journalist har sa rekommenderar jag dig att forsoka fa praktik varsomhelst dar det finns en chans att fa nagot publicerat.
 
Nar jag gick pa min intervju for casual positionen efter mX fragade de inte vilket universitet jag gatt pa eller vilka betyg jag fick. Det enda de ville var att se min portfolio med publicerade artiklar.
 
Och las massa, massa tidningar varje dag sa att du kommer in i spraket och lar dig hur de formulerar sig har.
 
Lycka till!
 

Kommentarer
Postat av: Annie Axedin

Tack så jättemycket för svar :) ska be kompisar posta över australiensiska dagstidningar så jag kommer in i aussie nyhetstänk ;)tack !!

2013-09-16 @ 19:58:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0