Solarium forbud



Kommersiella solarium kommer vara forbjudna i hela australiska staten New South Wales (dar Sydney ligger) fran och med December 31, 2014.

Tidigare sa har det varit forbjudet for folk under 18, och nagra ar senare for de under 30, att sola solarium om det inte ar for medicinskt bruk.

Men nu ska alltsa kommersiella solarium forbjudas helt och hallet.

Jag har inte solat solarium sedan jag flyttade till Australien for over sex ar sedan.

Tycker det ar idioti att lagga sig i ett solarium nar man redan bor i ett land som knappt har nagot ozonlager.

Daremot sa solade jag ibland nar jag bodde i Sverige.

Aven om det ar daligt for bade halsan och hyn sa var det svart att lata bli mitt i vintern nar man kande sig blek och trott.

I Australien ser man konstant reklamer om hudcancer och tyvarr sa far ju, om jag inte minns fel, en av fyra personer boende har hudcancer under sin livstid. Skrammande statistik.

Jag har alltid pa mig 30plus solkram nar jag ligger pa stranden och fast jag tycker om att se lite brun ut sa forknippar jag inte langre en mork solbranna med nagot som ar snyggt eller halsosamt langre, pa det sattet som jag brukade tycka nar jag bodde i Sverige.

Men ar det ratt att forbjuda kommersiella solarium helt och hallet, bara for att man vet att det ar daligt for halsan?

Racker det inte att ha 18-ars aldersgrans?

Ska man forbjuda allt som ar ohalsosamt sa borde ju inte cigaretter, alkohol eller McDonalds fa finnas till heller.

Men regeringen tjanar ju alldeles for mycket pengar pa bade sprit o cigg.


Vad tycker ni? Ar ett forbud en bra ide?

Sarah Sweeney uses a sunbed at Sunspa at Dee Why.


Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag har aldrig varit så blek och försiktig som nu, i Sverige var det solarium flera gånger i veckan! Skulle aldrig få för mig att göra det igen! Eller att gå till stranden utan SPF +30 heller för den delen! Men jag håller med, det blir lite fel när staten ska tänka åt en, och en solbränna är faktiskt ganska schysst... Double standards?

2012-02-20 @ 12:58:58
URL: http://gasincandy.blogspot.com
Postat av: Selina

Om statestiken hos er ligger på 1 av 4 så tycker jag det är rätt att förbjuda!

Ni har ju sommar året runt! ;-)

Här är det andra bullar dock så hoppas dem inte förbjuder det här!

Jag solar i genomsnitt solarium 2 ggr i månaden & utan det så hade jag nog varit genomskinlig! ;-O



2012-02-20 @ 23:59:51
URL: http://loveselina.blogg.se/
Postat av: GlamPuss

Jag tycker det ar ratt att forbjuda det men jag tycker precis som du sager att cigarretter etc OCKSA borde forbjudas...

2012-02-21 @ 03:26:16
URL: http://www.mondoblog.se/glampuss
Postat av: Anna

Helt rätt, förbjud det! Med alkohol, cigg och mcdonalds vet de flesta att det är dåligt för hälsan, däremot är det väl nästan ingen som vet hur farligt solarium egentligen är. Röker man kan man ju alltid sluta... men effekten av solarium ökar risken för hudcancer resten av livet. Å andra sidan är jag generellt sätt emot "the nanny state" och blir irriterad över olika förbud hit och dit... så jag vet inte. Men jag skulle helst vilja att min syster slutade sola solarium...

2012-02-21 @ 04:39:50
URL: http://www.life-of-anna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0