Raw morotskaka med mandelglasyr


Finns det nagot godare an en saftig morotskaka med glasyr?

I sondags gjorde jag en gluten och mjolkfri variant som ar raw och utan vitt socker.

Helt arligt en av de godaste morotskakorna jag atit, inget av smakerna eller saftigheten (eller naringsamnena) hade bakats bort i en ugn.

Morotskaka ar Hs favorit och hans ansikte lyste upp nar jag sa att jag skulle baka det, men han suckade besviket nar jag sa att jag skulle gora en raw verison.

Men han tyckte det var jattegott!

Testa!

Lagg 3 finrivna morotter, 2dl pistage, valnot, pecan eller cashew notter (eller alla fyra), 6 dadlar, 0.5 dl smalt extra virgin kokosolja, en handfull russin o torkade aprikoser, 0.5 tesked kanel, agave, 1dl osotad riven kokos, en nypa farsk riven ingefara och det rivna skalet av en halv lime i en blender.

Mixa, hall i mer kokosolja om det ar for torrt.

Rulla till kakor och stall i kylen.

Skojl ur mixern och lagg i 2dl notter, garna blotlagda i nagra timmar.

(Jag anvande mig av mandlar och varken blotlagde eller skallade dem sa min kram blev flisig i konsistensen, nasta gang testar jag cashews och macadamia notter sa att det blir en jamnare och vitare kram.)

Lagg till 1/4dl vatten, nagra skedar extra virgin kokosolja, nagra skedar ekologisk lonnsirap, rivna skalet fran en halv lime och en nypa salt. Mixa till en fluffig smet, klicka pa kakorna, lat sta i kylen en stund, njut!


Kommentarer
Postat av: Emmy

Ser riktigt gott ut! =) Ska testa något av dina recept någon gång. Men jag är helt hooked på chia frön nu! Kram

2012-12-03 @ 23:25:07
URL: http://bortabrabloggen.com/
Postat av: Di

Hallå? var är moroten då?

2012-12-04 @ 23:20:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0