2.30am a'la Dalarna

Ljusaste sommarnatten jag någonsin sett

Babysittin'

Peace Out

Är hemma igen efter tre dagar i Borlänge på Peace and Love med Diana och Frida, mina bästa vänner från gymnasiet.

Vi bodde hemma hos Dianas kompis Ida så slapp tältet (och även om festivalcampingen kan vara kul så är jag glad att vi slapp frysa i tält) och såg massa bra musik. Fattar nu varför så många älskar Winnerbäck, Laleh och Regina Spektor!

Är trött så att ögonen (med torra linser) svider. Har inte duschat idag och inte tvättat håret sen i tisdags. Tar det imorgon ;) Godnatt!

Jag, Frida, Diana och vår nye vän James från Hollywood som också bodde hos Ida under festivalen

l

Peace and Love

Festar på Peace and Love. Vi hörs om några dagar!

Varberg

Igår hälsade jag på min fina vän Sara i Varberg, och fick träffa hennes son Elvin som bara växer o växer :)

Midsommar

Dagen började med grillning i Malins stuga i Tånnö ute landet.

Vid fyra åkte vi hem till Jennys föräldrar en stund, sedan hem till Jenny för mer vin och cider, och så hem till min bror senare på kvällen. Runt halv tolv gick vi till Higgins, ett uteställe i Gislaved, och drack till halv två tiden när de stängde. Snälle Bamba, en kompis från gymnasiet, körde mig och syrran hem så vi slapp ta bussen.

Mådde som jag förtjänade när jag vaknade imorse, men kul hade vi! :)

Nu ska jag till mammas kille ute på landet occh sova över, imorgon bär det av till Varberg för att träffa Sara!

Jag hade nästan glömt...

... hur besatta vi svenskar är av att veta vad det ska bli för väder.

Så till den grad att kvällstidningarna kan ha en väderartikel på förstasidan varje dag i en vecka utan att det är något konstigt med det.

Men det ar klart, man vill ju veta vad det ska bli för väder imorgon, på midsommar. De säger regn men jag håller tummar och tår för sol. Vi ska ju grilla.

Det blev en dag på stranden

En planerad shoppingtur till Jönköping ändrades snabbt till strandbesök när vi såg hur fint vädret var!

I svenska skräpmatshimlen

Åh så mycket gott jag har ätit de senaste dagarna... från Budapestbakelser till mjukglass med Noisette till våfflor med hemmagjord gräddglass och jordgubbssylt till knäckebröd med Skagenröra och massa ost, gatuköksburgare med strips och bearnaise och kebabpizza med strips och sås... med pizzasallad förstås...

Mani & pedi

Att göra manikyr och pedikyr på en två-åring är inte världens lättaste... men det blev så fint att hon ville att vi skulle 'rita' på dockan också! ;)

Bakelser

Lite svårt att vara nyttig när man två systrar som jobbar på konditori och kommer hem med Budapest bakelser (min favorit!), pecan wienerbröd, chokladdoppade mandelbiskvier och grodbakelser. Bara att njuta, jag är ju ändå på semester...

Hemma

Ursäkta för avbrottet!

Sedan jag kom hem till Anderstorp i Småland i torsdags har jag inte haft någon fungerande mobil, inte kollat Facebook eller Instagram, och knappt kollat på TV (förutom hyrfilm, Hamilton med Mikael Persbrandt, som var lika sexig som alltid!) Och jag har inte saknat det alls.

Trodde jag skulle bli smått galen utan iPhone och allt som den har, och jag har inte saknat den ett dugg.

Jenny har lånat mig en mobil och jag har fortfarade inte fått tummen ur att köpa ett nytt sim-kort. Det ar så skönt att inte ha någon telefon, men mobil kommer ju behövas nästa vecka när jag ska till Borlänge.

Sista biten av resan gick bra, tjejen som jag skänkte mina skvallertidningar till i Bangkok för att hon såg så uttråkad ut hamnade jag jämte i passkön i Köpenhamn och vi började prata. Det slutade med att hon bjussade på skjuts till Malmö.

Jag skulle egentligen ha åkt till Helsingborg och träffat en kompis men kunde inte säga nej till skjuts. Väl framme på Malmös central gick det ett tåg om 20min. Perfekt!

Har hängt med mamma, syskon och världens finaste systerdotter.

Har även träffat vännerna Nina och Jenny och suttit på Gislaveds hotells uteservering och ätit planka och druckit cider och vin.

Nu håller vi på och fixar lunch, snart bär det av till Växjö och Oskarshamn.

Hoppas allt ar fint med Er! :)

Bangkok flygplats

Har hittat en dator med gratis internet sa sitter har och knattrar medans jag forsoker halla ogonen oppna.

Klockan ar kvar over ett pa natten Sydney-tid och jag vaknade klockan fem imorse. Ar ratt trott.

Flyget Sydney-Bangkok gick bra, har last ut hela Alvtegen boken (sa jakla bra, som alltid!), gett bort tre av mina skvallertidningar till en tjej som sag uttrakad ut, atit tva ganger (pad thai, anksoppa, mango med sticky rice och en halv pase chips :S) och fatt en 45-min thaimassage.

Men det ar fortfarande tre timmar kvar innan planet gar till Kopenhamn. Funderar pa att ga och dricka en kaffe pa ackliga Starbucks i brist pa annat for att halla mig vaken tills vi boardar. Hoppas jag kan sova pa flyget.

Vi hors! :)

Pa flyget

Dags att stanga av mobben, har en Anne Holt bok, The Australian newspaper och fyra skvallertidningar om batteriet pa min Kindle tar slut.:) och sa TV pa flyget forstas. Ska lasa och lata mig de nasta 33 timmarna!

Rainbow

En regnbage! Ett gott tecken?

Dags att boarda!

Har fonstershoppat mig genom Sydney's Kingsford flygplats, atit frukost, druckit kaffe, satt igang min Kindle och kopt mina tva forsta bocker - en Karin Alvtegen som jag inte last forut (Saknad), en glad overraskning eftersom jag trodde jag last alla hennes, och Anna Kareina av Leo Tolstoy for bokklubben (valkommen klassiker efter var forsta bok, 50 Shades of Grey) - och nu ska jag snart boarda.

Forsta stoppet ar 10th i Bangkok, sedan landar jag i Kopenhamn pa torsdag morgon. Har inget tag bokat darifran, det ordnar jag pa plats.

Ha en fin lill-lordag!

Bday dinner...

Reno uppdatering

Det har kanske later som ett litet framsteg men vi har lyckats fa bort en trapelare som stod mitt emellan det som ska bli vart vardagsrum och kok i nya huset.

Vi trodde inte vi kunde ta bort den eftersom den sag ut att halla uppe overvaningen, men efter att ha fragat en ingenjor fick vi veta att gjorde vi bara nagra sma andringar sa var det OK.

Vi tog bort den i sondags och an har overvaningen inte rasat ner. ;)

Plus att det ser sa mycket battre ut utan den!

Roar

Hs faster oppnade, som jag har skrivit innan, en ny kladaffar med en van i Cronulla i lordags.

De har superfina klader, smycken och solglasogon fran b.la Camilla & Marc, Scotch and Soda, Karen Walker, Adriano Goldschmied, Nick Campbell och Rebecca Vallance.

Ni Sydney-svenskar borde kika in om ni ar i narheten! Det ligger nara restaurangen The Old Library.

Bilder fran bday firandet

Reindeer

Hur fint ar inte detta halsbandet som Elin gav mig i bday present? Maffigt och quirky, precis sa jag vill att mina smycken ska vara :)

Nervos

Av nagon anledning ar jag supernervos for flygresan pa onsdag.

Ska flyga kl 10 pa morgonen och oroar mig for att forsova mig, fast jag vaknar runt 6 pa morgonen aven pa helgerna (gar dock inte upp den tiden pa helgen!)

Har kollat flera ganger sa jag vet var mitt pass ar nagonstans.

Har ringt Harrys faster, som jobbar som en travelagent och bokade min biljett, och kollat sa att det ar OK att mina mellannamn inte star med pa biljetten. Jag vet att det har funkat innan men jag ringde och kollade anda.

H sager att jag kommer vara helt hopplos nar jag ar gammal om jag redan oroar mig sa har nar jag ar 28.

Och jag irriterar mig pa mig sjalv att jag har blivit sa nojig.

Nar hande det liksom?

Pa ett satt ar det bra att jag inte ar lika slarvig som innan.

Som den dar gangen nar jag kvallen innan en flygresa till Sverige insag att jag inte visste var mitt pass var nagonstans.

Letade overallt, storgratandes, innan jag hittade det hemma hos Hs foraldrar. Jag hade nastintill gett upp innan jag hittade det i en lada som var nerpackad i en stor kartong.

Eller forra aret nar jag insag dagen innan flygresan till Svea att jag skulle stanna i Kina och att mitt pass var pa vag att ga ut om mindre an 6 manader. En travelagent sa att det var mycket mojligt att de inte skulle ge mig ett visum (vilket man behover i Kina aven om man bara ska vara pa flygplasten nagra timmar). Som tur var sa gick det.

Eller den gangen i Thailand nar flyget blev mer an 24h forsenat och jag skickades till ett hotell i Bangkok. Tyvarr sa glomde jag kolla att de gett mig en visumstampel i passet. Det slutade med att jag fick sitta i ett rum med Thai poliser och forklara varfor jag inte hade nagot visum. Missade nastan mitt flyg den gangen.

Eller den gangen pa Arlanda nar jag och Maria pratade sa lange att jag nastan missade flyget tillbaka till Sydney. En mycket ilsken resevardinna forklarade att hela planet vantade pa mig nar jag kom till gaten. Ooops!

Sa, det ar val battre att jag ar nojig an slarvig.

Men det hade varit skont att bara kunna se fram emot en resa istallet for att freaka ut.

Ar det bara jag som blir mer nojig ju aldre jag blir? (som sagt, bara 28 an sa lange!)

En frisor att vara trogen mot

Jag tror jag, efter sex langa ar, har hittat en frisor att vara trogen mot.

Hon ar grym pa blow-dries, lagger inte i askblond (las: gra) $45 toner eller klibbiga produkter utan att fraga, klipper inte etapper i ansiktet som ar sa korta att jag inte kan ha allt har bakom oronen, och ar supertrevlig!

Och billig! $99 (700kr) for half-head blonda slingor, klippning, inpackning och blow-dry.

Och hon blaste inte bara haret utan rullade upp slingor pa stora rullar sa det blev lagom bouncy och snyggt.

I Miranda i Sutherland Shire finns hon.

Gomorron

fran ett regnigt Sydney.

Det ar en helgdag idag for Queen's Birthday, men jag jobbar forstas...

Pressies!

Finfina presenter fran fina vanner.

En Kindle, Mimco armband, ring, Oroton badlakan, Kiehl produkter och halsband fran New York, dagbok, halsband, fem OPI nagellack och orhangen.

Fick aven champagneglas som jag glomde pa The Beresford dit vi gick efter middagen.

Gardagskvallen var super! Forutom en runda till huset idag for att mota upp med tva byggjobbare har jag mest gatt runt hemma och varit bakis och allmant oduglig.

Hoppas ni har haft en bra helg!

Sma klader...

... till min systerdotter Emmie och min kompis Saras son Elvin!

Packar!

Bakis och skakis

Bday

Dags att fira min bday!

Mocha

Vet att jag har sagt det innan men det tals att sagas igen; gillar att varenda frisor jag har gatt till i Sydney de senaste tre aren (och jag gar inte till dyra stallen) alltid bjussar pa "riktigt" kaffe med espresso shots och skummad mjolk.

Antingen sa har de en egen kaffemaskin (inte automat!) eller sa gar de ut och koper en at en. Gillas!

Varning for kangurus

Nytt rekord for langst distans! (For att jag insag efter att ha sprungit 1km att jag glomt kreditkortet hemma och var tvungen att springa tillbaka eftersom jag behovde pengar till bade nya linser och frissan.) :) Sprang 12.8km. Hoppas jag kan halla igang traningen i Sverige, Sutherland to Surf ar ju den 27 juli.

Stannade till pa Hs cafe for lunch och kaffe med Johnboy och Oscar, sedan en titt i Hs fasters nya kladaffar (kopte ett par nya byxor, visar sen) Roar som oppnade idag. Sa mycket snygga grejer!

Nu ar jag pa vag till frisoren, ska lasa skvallertidningar i tva timmar medans de fargar och klipper och bara slappa :)

Bilden tog jag under joggingrundan:)

Inviger...

... nya brillsen pa lordags joggen!

Pressie

Tidig bday present fran Hs mamma

Fredag

Pa farjan hem, sa glad over att det ar helg!

Lang dag pa jobbet, inte sarskilt mycket att gora vilket gor att tiden gar annu langsammare. Men sa klagar jag ju aven nar det ar for mycket att gora. Man blir aldrig nojd, eller hur?;)

Ikvall ska jag bara hem, imorgon ska jag fira min fodelsedag! (Fyller 28 pa tisdag.)

Det ska bli jattekul! Vi blir runt 30 pers, har bokat ett privatrum pa Hannibal's, en libabesisk restaurang. Ser fram emot massa mat, vin och magdans!;)

Onskar Er en toppenhelg!

ECQ Bar

Fin bokklubbs kvall med god mat, vin och prat om varan kassa bok :)

Vi gick till ECQ Bar i Circular Quay, vilket ar Hotel Quays hotellbar, och det var hur fint som helst! Stora fatoljer, golv-till-tak fonster med utsikt over Harbour Bridge och lag musik sa man faktiskt horde vad folk sa. :)

Nasta gang ska vi ga till Hiltons Zeta Bar.

For hur bra ar inte fina hotell barer? Riktiga guldkorn som man aldrig tanker pa nar man letar ett bra stalle for en mitt-i-veckan drink.

Hoppas ni har en fin torsdag!

Vilt vader!

Det vilda vadret (vindar som blast 128km/h, 10m hoga vagor och osregn) har hallt mig busy pa jobbet med alla artiklar om galna surfare som gett sig ut i havet och trad som blast omkull.

Har kommer tva videos; en ar riktigt, en ar fake. Ratt latt att gissa vilken ;)

Repetto

Insag efter tva dagars osregn att att ga till och fran jobbet i ett par urgamla ballerinas med ett hal vid stortan varken ar snyggt eller praktiskt. (Byter till mina svarta kilklackar nar jag kommer till redaktionen.)

Sa jag kopte ett par svarta mocka ballerinas fran market Repetto.

Har inte haft nagra skor fran det market innan men har hort att de haller jattelange. Skona ar de ocksa!

Repetto ar ett franskt marke som borjade med och fortfarande tillverkar 'riktiga' ballerinaskor for dansoser, och numera aven gor fina skor for oss andra.

Deras hemsida ar repetto.com

Storm

Jag horde igar att det skulle bli storm idag.

Osregn, 8m hoga vagor och vindar som blaser upp till 110km/h.

Men sjalvklart sa glomde jag regnjackan hemma.

Typiskt.

Svensk kvall

Den dar svensk kvallen jag ville dra ihop kommer jag tyvarr inte kunna ordna innan jag ar tillbaka fran Sverige i mitten pa juli. :(

Har blivit sa mycket det senaste med huset och allt att jag inte har hunnit.

Men ser fram emot en fredagkvall ute med alla er fina Sydney svenskar nar jag ar tillbaka! :)

Reno uppdatering

Luddiga vaggar ar storsta skillnaden sen sist...

Snuskigaste boken jag nagonsin last

Nagra kompisar och jag har startat en bokklubb.

H rynkade pa nasan nar jag berattade det och sa: "Isn't that something old ladies do?"

Jag haller inte med. Om man gillar att lasa bocker sa ar det ju bara annu battre om nio personer till laser samma bok och man kan ses for ett glas vin och prata om den.

Ungefar som nar man har sett en film, det ar ju bra mycket roligare att ha nagon att diskutera den med efterat.

Sa. Forsta boken ar Fifty Shades Of Gray.

Har ni hort om den? Den har blivit en bastsaljare i Australien och ar den snuskigaste boken jag nagonsin last.

Jag ar bara halvvags igenom och huvudrolls inhavarna har haft bondage sex sisadar 10 ganger.

Tyvarr sa ar den ratt langtrakig (efter sisadar fem sexscener gaspar man och bladdrar i forvag) och tjejen stor man sig bara pa.

Nar jag kopte den i bokhandeln och sa att det var for en ny bokklubb blinkade kvinnan och sa: "Well this one should make for a very interesting discussion!"

Nu maste jag lasa ut den innan torsdag , lite kampigt bara nar man inte tycker den ar sarskilt bra.

Nagon mer som har last eller hort om den?

Bikram

Vaknade vid sju av att H gick till jobbet och kunde inte somna om sa gick upp, packade ryggan, joggade 8km till Caringbah och gjorde 1.5 timma Bikram Yoga for forsta gangen pa flera manader.

Det kandes riktigt bra att stracka ut alla muskler, speciellt da jag ar kass pa att stretcha efter joggrundor.

Allt detta pa tom mage, har precis atit en av mina powerballs som jag packat ner i ryggan men magen skriker efter mat och kaffetarmen vill ha en stor stark latte sa nu gar jag till Hs cafe och snyltar!;)

(Bilden satt uppsatt inne pa toaletten pa yoga studion, basta orden jag sett pa lange, mycket tankvarda!)

Deconstructed dessert

Jag undrade vad servitrisen menade med 'deconstructed' dessert. Sa har sag den ut!

?!

Det har vadret ogillas skarpt! Vet ju inte hur jag ska packa nu, ska man behova ta med sig vinterjackan pa sommarsemestern hem?:(

Hoppas det blir varmare under veckan...

Sat nite

Vinter party bootsen fran Diesel ar pa, nu blir det middag pa The Old Library med Melody och Dean som halsar pa fran Byron Bay!

Regn hos mig

Har lovat mig sjalv att springa en langrunda varje lordag, aven om det ar daligt vader eller jag ar bakis.

Idag var det bade och.

Det duggade forsta 9km vilket faktiskt var ratt skont, men sista 3km osregnade det.

Var helt genomblot nar jag kom fram till huset for att renovera.

Tur att H hade torra klader i bilen som jag kunde lana.

Min iPhone verkar tyvarr ha tagit stryk dock, hade den fastklamd innanfor tightsen men de blev ju blota ratt igenom pa slutet. Nar jag pratade pa den innan sa var det svart att hora :(

Har hort att ett husknep ar att lagga telefonen i salt i nagra timmar. Ska visst dra ut fukten pa nat satt. Later knappt men vart att prova!

Enda bilden fran igar kvall

AW & Future Classic Party!

Stressig dag, men snart ar jobbet over.

Efterat blir det farewell after-work drinks for min favoritredaktor som ska sluta for att borja jobba som deputy editor for news.com.au (varan andra redaktor lamnade ocksa oss for nagra veckor sedan for att jobba som editor-in-chief for news.com.au)

Sa mycket forandringar har pa redaktionen, men det ska val ga bra. Kommer sakna redaktoren som lamnar oss idag valdigt mycket men det far ga anda. En dag kanske jag far chansen att jobba med henne igen.

Efter det ska jag ta farjan till Circular Quay, mota upp tjejerna pa Opera Bar for nagra drinkar for Lauras fodelsedag, och sedan ga vidare till
Future Classic Party i Opera Huset.

DJs fran Oz, Tyskland och USA ska spela, kommer bli grymt!

Ha en fin helg!

View map

SOLD OUT!

FUTURE CLASSIC PARTY

ISOLÉE, JACQUES RENAULT, FLUME, FUTURE CLASSIC DJS, ANDY WEBB, SHUNJI & STEELE BONUS, PELVIS (GERMANY, USA, AUS)

Garnering a reputation for their summer-celebrating ambiance as both record label and curator, Sydney collective Future Classic will transform the Studio into a euphoric club that traverses dance music’s past, present and future with Isolée, Jacques Renault and Flume.

Originating from Frankfurt, Germany, Isolée’s adopted moniker as the originator of microhouse has turned him into a cult favorite, eschewing genre trademarks for a deeply expansive sound. Renowned as a ‘one-man live house band’, Isolée is a surprisingly rare performer, spending six years between albums to ‘develop a vision’. Revered amongst house aficionados and club-goers alike, Isolée’s seamless cuts promise to reach exhilarating heights.

Considered one of New York City’s best DJs, Jacques Renault’s prolific run of mixes, re-edits and underground parties has seen him work with Radiohead, Moby and LCD Soundsystem – a quick succession of releases compared to Isolée’s scarce output. A feverish enthusiast since his initial forays in violin, trumpet and drums, Renault’’s love for vinyl and NYC disco has developed into a signature voice, re-appropriating past hits and genres into an effortless whole.

Future Classic’s takeover of the Studio reflects Isolée’s core love for electronic music, the presence of ‘a rhythm and a community’. Joined by Future Classic’s own 19 year old beat maker Flume, Andy Webb, Shunji & Steele Bonus and Pelvis, the Studio will reach ecstatic heights in an evening that celebrates both scene-defining icons and the thriving pockets of Sydney’s dance set.

Hello lovelies!

Idag anlande de har godingarna med posten!

Louboutinsen i satin som jag bestallde for nagra veckor sen i stl 39 var for sma. Det var den sista storleken i satin sa istallet fick jag byta till dessa i stl 41.

De satt perfekt!

Far se om de far hanga med ut o dansa ikvall, eller om jag sparar dem till mitt fodelsedagsfirande nasta helg!