Pavlova






Lovade syrran att jag skulle gora pavlova innan de drar vidare till NZ imorgon.

Det fick bli en snabbvariant av denna typiskt australiska (vissa sager Nya Zeelandska) tarta med fardigkopt marang och citronsmor.

Marangbotten maste vara krispig pa utsidan men fortfarande mjuk pa insidan.

Jag blandade ner en stor masked citronsmor i en bunke vispad gradde, och bredde ut allt over marangen.

Tackte med farska blabar och jordgubbar, passionsfrukt, mango, kiwi och banan.

Hur latt och gott som helst!

Kuriosa: Det sags att en australisk eller nya zeelandsk kock dopte sin tarta till Pavlova efter beromda ballerinan Anna Pavlova.

Det ar meningen att marangen ska paminna om en tutu (tyllkjol): fäderlätt och luftig, snövit och med frasigt spröd utsida.


Kommentarer
Postat av: Mia

Gud det låter jättegott! Jag tycker inte direkt om den typiska prinsesstårtan med tjockt med grädde och marsipan - blir "för mäktigt" så det här med lättare maräng och syrlig citron (som jag ÄLSKAR) låter mer i min smak.

2011-12-03 @ 15:48:08
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: GlamPuss

YUM! Ser extremt delikat ut :)

2011-12-03 @ 23:15:05
URL: http://www.mondoblog.se/glampuss

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0