Go Back To Where You Came From



I januari har jag bott i Australien i 6 ar, och jag kan inte komma ihag en enda gang som nagon har fatt mig att kanna som om jag, eftersom jag inte ar fodd har, inte ar valkommen.

Forrans i lordags kvall.

Jag, Carol coh hennes syster Fernanda, som ar fran Brasilien, gick till Hs kusins nya restaurang vid tre-tiden efter stangningsdags efter en lang utekvall i Cronulla.

Det var bara en liten grupp av oss dar, blandannat en tjej som jag aldrig har traffat innan.

Vi satte oss jamte henne och henns van i baren och bestallde drinkar.

Hon maste ha suttit och lyssnat nar vi pratade och hort att vi inte var australier for efter en stund lutade hon sig fram och fragade ilsket: ``Where are you from?''

``Does it matter?'' fragade jag.

``What are you doing here?'' fragade hon.

``Having a drink,'' svarade vi, men insag snabbt att hon menade inte vad vi gjorde i baren, utan vad vi gjorde i Australien.

Vi var bada ratt fulla sa det tog ingen lang stund innan vi borjade tjafsa, och brak var uppenbarligen precis det hon var ute efter.

Hon gick upp till Carol och skrek: ``Do you realise where you are?! You're in my hood! You're in Cronulla! You should go back to where you came from!''

Jag sa till henne att det ar folk som hon som gor att Cronulla har rykte om sig att vara en av de mest rasistiska fororterna i Sydney.

Cronulla ar tyvarr `kant' for att vara rasistiskt men jag har aldrig, som tur ar, upplevt det sjalv antagligen for att jag har ljust har och ljus hy.

Jag skams for att saga det, eftersom jag alskar det mesta med Cronulla och de som bor har, men hade jag varit morkhyad sa tror jag jag hade flyttat till en annan forort for langesedan.

Incidenten i lordags kvall ar ju egentligen bara en liten struntgrej och inget jamfort med de rasistiska pahopp som andra utsatts for.

Men sa fort ilskan gatt over sa kande jag mig lite nere. Kan inte forestalla mig hur det maste vara for dem som ofta far hora att de borde aka tillbaka till sitt hemland och att de inte hor hemma har, sarskilt de som flyttade till Australien pa grund av krig.



Ar det nagon av er andra utlandssvenskar som har varit med om nagot liknande?






Sahar glada var vi i borjan pa kvallen :)


Kommentarer
Postat av: Anna

Hemskt att det ska vara sa nar i princip hela oz's befolkning har ursprung pa annat hall.. Men snygga ben har du i alla fall!!

2011-12-19 @ 01:18:32
Postat av: Emmy

Jag fick det skriket i ansiktet mitt på eftermiddagen i Syndey någonstans. Jag och min kompis gick och pratade svenska/norska med varandra, och en kvinna (som verkade rätt psyktiskt instabil) började vråla att vi inte hade där att göra och att vi skulle åka tillbaka till vårt land. Intressant att vi båda betalade skatt coh därmed förmodligen hennes socialbidrag och sjukvård.... Min förra roomie som är från indien fick ofta kommentarer/blev nekad inträde på klubbar, och det måste tyvärr vara pga hennes hudfärg, för vi andra "vita" kom in. Hemskt att det går till så i vår moderna och upplysta värld... Suck!

2011-12-19 @ 01:57:34
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com/
Postat av: Malin

Förstår din känsla! En dag när jag tog tåget hem från jobbet så fick jag en ryggsäck i ansiktet (fullpackat) tryckte försiktigt bort denna då mannen vänder sig surt om, säger på engelska förlåt men din ryggsäck var i mitt ansikte varpå han skäller ut mig efter noter på spanska och berättar att vi är i spanien och inte i sverige blablabla... Snacka om at könna sig förnedrad!

2011-12-19 @ 07:07:41
URL: http://Malingoesabroad.wordpress.com
Postat av: Amanda

Bara i Danmark blev jag dagligen mött med rasistiska kommentarer, det var väldigt chockerande! Min man som är från OZ har det ännu värre, han hatar att de alltid börjar med att fråga honom vad han gör här och har de inga jobb i Australien lite surt, för att sen övergå till att berätta om deras bekanta som flyttat till Aus, och varför skulle det vara ok den vägen?

Jag tror det var värst den gången de hade ändrat reglerna om att få danskt studiebidrag, och kvinnan på kontoret vägrade att ge mig en asnökning och sa att "de måste ju göra något för de är alldeles för många av er", tack för den!

2011-12-19 @ 11:04:49
Postat av: Christina

Men åh vilken idiot! Har sluppit det själv men träffat invandrade amerikaner som gnäller på att immigranter från Mexico stjäl deras jobb. Logik i det liksom! Uppenbarligen var jag OK och dom själva... suck

2011-12-20 @ 01:46:06
URL: http://mylifeinsiliconvalley.wordpress.com
Postat av: Rebecca

Jag har lyckligtvis aldrig blivit utsatt for nagot, dock har min pojkvan blivit utsatt for rasistiska pahopp flera ganger, vilket ar sjukt eftersom Han har bott har sen han var tva ar (ursprungligen Fran centralamerika) och ar australiensk citizen och har vuxit upp har etc.

2011-12-22 @ 04:52:51
URL: http://www.liveasiftoday.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0