Mandag

Sitter pa jobbet och forsoker skriva fardigt en artikel jag lamnade halvfardig har i fredags eftermiddag.

Det ar ca. 35 grader ute och jag tackar Gud for att vi har luftkonditionering pa jobbet!

Idag ska jag intervjua en volontar som ar uppe i Queensland och hjalper till med oversvamnings katastrofen.

Det sags nu att Victoria (landsdelen dar Melbourne ligger) ocksa kommer drabbas av oversvamningar.

Fick ett mejl av Janne (kompis fran Gislaved som jag inte sett pa ar och dar) pa Facebook haromdan dar han fragade om jag fortfarande lever! Som tur ar sa har inga av oversvamningarna natt Sydney men snallt att fraga iallafall. 

Australien ar stort och trots att delen som har drabbats ar ungefar lika stort som Tyskland och Frankrike tillsammans (enligt tidningarna) sa ligger det inte nara Sydney. Australien ar gigantiskt och att fraga om Sydney har blivit oversvammat ar ungefar som att fraga en svensk om en oversvamning i Spanien paverkade Sverige. 
Men trots att det ar langt borta sa kanns det anda jobbigt att lasa om det i tidningarna.



Carol och Dave kom over igar for o hanga vid poolen och Carol pratade om oversvamningarna i hennes hemland Brasilien dar over 500 pers har dott. Sa hemskt.

Det blev att jag hjalpte till och diskade pa cafet i ca. fyra timmar igar igen for det var nagon som inte kunde jobba, men jag fick sluta vid ett-tiden.

Vi hade en kund som fragade efter en Dirty Chai, hade inte hort om det forut men det ar visst en chai latte med en kaffeshot! Smakade urk.

Efter jobbet akte jag hem med Carol, Dave och deras underbara lilla mops Cruz!

Efter att han sprungit over varan sang med geggiga tassar och pinkat en stor pol pa golvet sprang han ut och hoppade in i hamnen. Det var low tide sa stackaren landade inte i vatten utan rakt pa ostronskalen och skarde upp sina sma tassar :( Var inget allvarligt som tur var.

Det blev nagra glas vin och thai mat vid poolen och massa snack om Carol och Daves brollop i Brasilien i november. Stackarens mamma vill bjuda in 400 pers! Brasilien ar som greker och italienare sa hon som bjuder in hur mycket folk som helst nar det vankas brollop. 

Dave fragade Harry om han ville vara best man och han sa ja ;) 

Ikvall ska jag pa mitt forsta mote med Swedish Young Professionals, en grupp som typ hor till Swedish Chamber of Commerce. Lovisa, min enda svenska kompis har i Sydney, ar med i styrelsen och fragade om jag ville vara med ocksa. Sa nu sitter jag i styrelsen for en grupp jag inte vet mycket om! Men det ska nog ga bra.

Young Professionals later antagligen ratt trist men det dem gor ar o anordna grejer for svenskar i Sydney, vi ska ut o segla nasta manad, anordna drink kvallar och aven grejer som kraftskivor och midsommarfester. 

Jag har inte brytt mig mycket om att traffa svenskar sen jag flyttade hit men nu nar jag har bott har i 5 ar kanns det som det skulle vara roligt att traffa nagra flera och det lar jag ju gora genom den har gruppen! 

Pratar ju knappt aldrig svenska med Lovisa eftersom vi oftast umgas med annat folk som inte forstar, sa det blir att jag bara pratar svenska med mamma o syskon over telefon nan gang i veckan. 

En svensk tjej som bott i Australien i ca tio ar kom in pa cafet haromdan och hennes svenska lat sa konstig... hon forstod saklart allt men hon pratade svenska med australiensisk dialekt och det lat helt mysko. Jag vill inte att det slutar med att jag pratar sa!!

For er Sydney-svenskar som laser bloggen, om ni vill hora mer om vilka events som Young Professionals anordnar (som seglingstrippen nasta manad) lamna en kommentar med dig mejladress sa hor jag av mig.

Ha en bra mandag, kram!


 





Kommentarer
Postat av: Diana

Stackars cruz men det kanske var instant karma payback. Vad vuxet att sitta i styrelsen for swedish proffesionals!

2011-01-17 @ 16:14:07
Postat av: kevinshrimp

I guess it is not easy to live and work in Australia. But i believe in you because you are really nice and strong person who can handle!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0