Nya svenska ord

Sag att Dagens Nyheter hade listat nya svenska uttryck som `kom till' i 2010.

Jag kande inte igen ett enda. Inte sa konstigt kanske eftersom jag bara var i Svea 2 veckor forra aret men anda. I'm missing out!
 Min absoluta favorit ar helt klart trottmossa och bitterballe. Bitterballs funkar ju pa engelska ocksa, eller hur? ;)


TRÖTTMÖSSA
Enligt Expressen namn på dig som har kroniskt trötthetssyndrom.

TVÅNGLA
Burdust påtvingat hångel i ”Kungarna av Tylösand”. (vad ar Kungarna pa Tylosand? Ny realityshow?)

THAIM-OUT
Vad svenska familjer som flyttar till Thailand sysslar med.


PINJEMUN
Att äta en dålig pinjenöt och få en hemsk smak i munnen i flera veckor.


KRÄFTFASCIST
Det brukar finnas en på varje skiva. Personen som har råkoll på att alla knäcker kräftan i rätt ordning. Och går i taket om någon lämnar ätbara delar oätna.


SMS-TER
När den sms-beroende släpper allt annat och blir okontaktbar mitt i en social situation. Detta oavsett om personen i fråga befinner sig på kafé, bröllopsmiddag eller begravning.


PLAYA
Ett verb som dycker upp när vårljuset konkurrerar med tv och vi väljer att se favoritprogrammen när vi vill på tv-kanalernas play-sidor. ”Såg du ’Solsidan’ i går? Nä, jag ska playa den i kväll”.


FRITZLA
Att gömma undan någon/något väl.


BITTERBALLE
Manlig motsvaghet till bitterfitta.


KÖTTKLISTER (vad vidrigt det later!)
Klister som klistrar ihop köttbitat. Ingen hit hos svenskarna.

NOLLNOLLTALET
Nu har vi hört nog om förra decenniet.

tag.

Kommentarer
Postat av: Maria M

HAHA inte så många ord som jag hört där. Har hört tröttmössa och köttklister.

2011-03-08 @ 17:59:26
Postat av: Emmy

Haha, roligt för oss utlandssvenskar att hänga med lite i språket! =) Duktigt med fobikurs, jag lyckades ju bli av med min ormfobi, men då gick jag hos riktig psykolog och betalade multum också... Kram!

2011-03-09 @ 00:35:35
URL: http://blogg.amelia.se/bortabrabloggen/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0