Handtag, famntag, klapp eller kyss?


Ska ju pa brunch med Prinsessan Birgitta imorgon.

Var svenska fotograf Elenor ska ocksa med.

Hon kom precis over till mitt skrivbord och fragade `Hur ska vi halsa pa den dar prinsessan imorgon? Skakar man hand eller?'

Hm.

Bast att kolla upp.

Hälsa på kungligheter (fran vettochetikett.se)

Det är viktigt att man först hälsar på kungen och därefter på drottningen. Likaså säger man adjö till kungen innan man säger adjö till drottningen. Man behöver inte niga numera, men det uppskattas om man gör det. Man tilltalar med "Ers majestät". Tycker man ändå att orden snubblar på tungan kan man mycket väl säga 'Kungen" eller "Drottningen" som tevereportrarna ofta gör. Men det anses inte fullt korrekt.


Jag blev inte mycket klokare av det.




Kommentarer
Postat av: Di

Ah vafan... Gör som min kompis gjorde med påven, smek henne på innanlåret!

2011-10-20 @ 11:50:49
Postat av: Di

jag tror skaka hand fungerar alldeles utmärkt. Ingen vet vem hon är ändå

2011-10-20 @ 11:52:01
Postat av: Anna - Swaussie

Stod ju inget om prinsessor :P

2011-10-20 @ 15:26:14
URL: http://swaussie.blogg.se/
Postat av: Kattis

Jag har hört att det bara är kungen och drottningen man ska tilltala Ers Majestät osv (som du ju också skrivit) så om detta är kungens syster så borde det väl räcka med att nia och vara allmänt artig .. skulle jag tycka i alla fall.. lycka till !

2011-10-20 @ 21:49:39
URL: http://ensvenskairom.blogspot.com/
Postat av: Mia

Skaka hand skulle jag satsa på och tilltala henne med ett "Ni" istället för "Du". Räcker inte det? :)

2011-10-20 @ 22:27:25
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Johanna

Bara skaka hand! Det enda jag har fått höra av hovets presschef är att det är att det uppskattas om man håller ett behörigt avstånd, gärna lite längre än när du skakar hand med någon ur pöbeln...

2011-10-20 @ 23:59:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0