Oroande traditioner


Som jag sakert har berattat innan sa ar Hs foraldrar fran Grekland. Hans pappa flyttade till Australien nar han var runt 4 ar, och hans mamma var bara nagot ar.

De har varit tillbaka i Grekland pa semester en gang.

Som med andra greker som faktiskt aldrig riktigt har bott i Grekland sa ar traditionerna hundra ganger viktigare for dem an for grekerna i Grekland. (ungefar som svenskar som flyttar utomlands och helt plotsligt tycker det ar dodsviktigt att fira midsommar/nationaldagen/ha kraftskivor etc. aven om de inte brydde sig sarskilt nar de faktiskt bodde i Sverige.)

En skrammande tradition som Hs familj haller benhart pa ar att forsta sonen ska dopas efter sin farfar.

Vilket inte bara ar illa for namnens skull (vissa gammaldags namn borde inte fa finnas kvar i 2000 talet) och det ar mkt opraktiskt.

Forstfodda kusiner och farfar har samma namn och det slutar med att som i Hs familj att vi maste saga Papou Mario, Big Mario och Little Mario sa att alla vet vem man pratar om.

Nu till det varsta; Hs pappa heter Panagioti (uttalas Pannajotti).

Hur garna tror ni jag vill dopa min son (om jag far en) till Pannajotti?



Diskussionen kom upp igar kvall igen (inte forsta gangen) och jag sa att jag kan kompromissa; han kan heta Panagioti i mellannamn. Fair?

Vi tycker inte om mellannamn, svarade hans mamma.

Suck. Jag kommer sjalvklart vagra.

Dopa varan son (om vi far en) till Sven, bara for att retas...


Kommentarer
Postat av: Annelie

Haha jag avlider! Vi tycker inte om mellannamn! Men så himla fult var det ju faktiskt inte!

2011-09-29 @ 15:10:34
URL: http://gasincandy.blogspot.com
Postat av: Maria M

Jag förstår att du inte vill att din son ska ha heta Panajotti. Min kompis som var tillsammans med en grek döpte sin dotter till mannens mammas namn och hon ångrar att hon inte sa ifrån mer. Hon heter iaf Constandina. Vad roligt att de bara varit tillbaka en gång till Grekland.



Ha det bäst vännen! PUSS O KRAM

2011-09-29 @ 19:35:14
Postat av: Mi

Det lite intressanta här (förutom att jag finner namnet Hilarious!!) - är att du har den här diskussionen med hans mamma.

2011-09-29 @ 21:25:37
URL: http://Www.lemonadfabriken.se
Postat av: Anonym

Panagiotis kan ju bli Panos : P

2011-09-29 @ 22:21:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0