Sydney for forsta gangen



Tycker det ar roligt att lasa om folks intryck nar de har besokt Sydney for forsta gangen. Kanske for att jag nastan har glomt bort vad jag sjalv forst tyckte nar jag kom hit (ah vad jag onskar ibland att jag var en san som orkade skriva dagbok!)

Iallafall. Milea som var brudtarna och fantastisk toastmaster pa Susanna och Jyes brollop skrev det har om Sydney pa sin blogg, Lemonadfabriken

I dagens metro anger Fredrik Wikingsson Sydney som sitt favoritresmål. Det påminde mig om att jag har bombarderat bloggen med bilder, men inte så mycket mer. Så låt mig sammanfatta lite:
  • Vid första intrycket, bortsett från arkitekturen, så känns inte Sydney så annorlunda. Men känner sig fort ganska hemma.
  • Väldigt få människor röker.
  • Folk ser buisness ut. Inte så coola, men väldigt propra. Inte ett endaste par jeans på tjejerna på nattklubbarna.
  • No worries rakt av. Man slappnar av. Ingen stress.
  • Den australienska maten imponerande inte på mig (fish n’ chips – really? Var det det bästa ni kunde komma upp med?) även om känguru smakar fantastiskt.  Utbudet av asiatisk mat som smakar så mycket bättre än i Sverige är ganska imponerande.
  • Chocolaterier – överallt. Ah!
  • Tedrickandet (Halleluja!). Afternoontea. Te när man kommer hem till folk. Tebutiker som är så mycket mer intressanta än de vi har i Sverige.
  • Vattenspeglar. Överallt. Australienarna är seriously hooked på det.
  • Coola barer. Som favorit måste nämnas ett gammalt tvätteri, av typen hål-i-väggen med tvättlinor kvar i taket och 50-tals brudar bakom baren. Inget fancy-schmancy, men så coolt. Man liksom bara trillar in och känner sig genast du med alla där inne.
  • Alla är så trevliga att man själv känner sig klumpigt oartig. Så fort man plockar fram en karta är någon där och frågar om man behöver hjälp. Dessutom är folk uppskattande. Det må vara inflation i ordet darling, men ändå, jag gillade att känna mig omtyckt.
  • Lugnet. Det sägs att det ska bo knappt 4 miljoner invånare i själva tätorten, men jag vet inte riktigt var de håller hus. Gatorna är lugnare än i Stockholm.
  • Man kliver av bussen längst fram för att tacka busschauffören för färden.

 Ni som har varit i Sydney; vad var era forsta intryck?


Kommentarer
Postat av: Nicole

Jag har bara varit i Sydney en natt efter jag kom till Australien och knappt sovit och vårt bagage kom inte med planet så vi vandrade runt opera huset och så....så kunde inte riktigt bilda en åsikt om sydney tyvärr men förhoppningsvis kan jag om vi bilar förbi i sommar :)



Sv: Ja linssoppa är awesome och det här är så jävla gott och krydda efter hur du gillar det man kan exprimentera lite



Ja jag vet det är skitskumt att allting är redan utblommat och så, jag undrar hur det kommer bli när det är sommar? Jag tycker det har varit skitskumt med träden och allt, men kanske bara jag som inte lagt märke till nakna träd? haha men mesta har varit utblommat ett tag nu...Men allt är ju tvärtom i det här landet sååå? haha

2011-09-07 @ 08:36:14
URL: http://theweirdone.blogg.se/
Postat av: Anna

Tycker tvärtemot ett par av punkterna - tycker i allmänhet folk är ganska taskigt klädda, som att plaggen inte riktigt passar, är för små eller för stora eller kanske helt enkelt felsydda..? Maten i Sydney, hela Australien, tycker jag ofta håller jättehög standard, framförallt cafeer. När jag kom för 9 år sedan så rökte ALLA, men det kanske beror på vart man befinner sig!

2011-09-07 @ 13:57:52
URL: http://www.life-of-anna.blogspot.com/
Postat av: Swedish Army Wife

Jag tycker det är skämmigt att inte veta vad en vattenspegel är! heh

2011-09-08 @ 01:55:46
URL: http://swedisharmywife.blogspot.com
Postat av: Louise

Jag har bott i Sydney av och till i 2 ar nu och mitt forsta intryck var nog fy sjutton va mycket folk.. Speciellt asiater. Haha.. Och det tycker jag fortfarande. Att ga pa George street mitt pa blanka dan ar som ett boxningspass for tusan. Och rokare tycker jag det finns fullt av. Men jag gillar Sydney, staden sover lixom aldrig.

Men det ar med vattenspeglar maste jag ha missat, vad ar det for nat??

2011-09-08 @ 05:48:34
Postat av: Boel

Med vattenspeglar tror jag hon (det var Mi som skrev listan, inte jag) menar nar man lagger ner en spegel och lagger prydnader/saker runt sa det ser ut som vatten... does that make sense? Men jag kan ha fel.

2011-09-08 @ 06:28:57
URL: http://mittlivioz.blogg.se/
Postat av: Swedish Army Wife

Till Louise som lämnade en så "fin" kommentar på min blogg:

JAG vet inte vad en vattenspegel är och det tycker jag är skämmigt eftersom det lät som något man kanske borde känna till. Får jag inte tycka att min egen okunskap är pinsam eller vad är det frågan om? Jag lämnade min kommentar här många timmar före din, så varför du tog åt dig så mycket av den förstår jag inte. Gee, känslig much?

2011-09-08 @ 14:18:23
URL: http://swedisharmywife.blogspot.com
Postat av: Maria M

Vad menar du med vattenspeglar? Alla jag känner som varit i Australien blir typ förälskade i det landet så jag kan tänka mig att det är lätt att göra det. Kul att alla är trevliga och snälla mot busschaufförerna. KRAM

2011-09-08 @ 17:49:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0