Namnsdag



Anders grattade mig precis pa namnsdagen, hade helt glomt bort att det var idag!

Har ju ingen svensk almanacka sa det ar ju inte sa konstigt.

I Australien existerar inte namnsdagar, men i Grekland ar uppmarksammas det och man ringer man varann o grattar (Boel ar dock forstas inte i grekiska almanackan).

Iallafall. Jag tycker om mitt namn aven om det inte alltid 'funkar' pa den har sidan klotet. Och for den delen sa tycker ofta svenskar att det ar ett konstigt namn med.


Det var min farmor som ville att ett barnbarn skulle heta Boel.

Med forsta systern (Linda) sa mamma och pappa nej. Likadant med den andra (Wanja). Sedan kom jag, de gav upp och sa okej. Boel Sonja Emelie blev det.

Har hort manga varianter (hade jag fatt en guldtia varje gang en larare kallade mig Bodil hade jag haft en rik uppvaxt) och i Australien far jag ofta presentera mig tva till tre ganger och garna stava namnet innan det blir ratt.

Men det gor inget.

Annorlunda ar bra, eller hur?

Hittade det har pa Wiki:

Kvinnonamnet Boel är, liksom namnsdagsgrannen Bodil, en dansk form av det nordiska namnet Bothild som är sammansatt av ordledet bot som betyder 'bättring' och hild som betyder 'strid, kamp'.

Namnet har använts i Skåne, med stavningen Boeld, sedan 1400-talet, och fick allmän spridning i Sverige i mitten på 1800-talet.

Namnet har inte haft någon riktig popularitetsperiod, och har oftast legat utanför 300-i-topp-listan.

Den 31 december 2005 fanns det totalt 2 511 personer folkbokförda i Sverige med namnet, varav 1 452 med det som tilltalsnamn/förstanamn.

Ar 2003 fick 6 flickor namnet, varav 4 fick det som tilltalsnamn/förstanamn.


Kommentarer
Postat av: Milea

Jag håller med: annorlunda är bra!

2012-01-26 @ 11:05:29
URL: http://www.lemonadfabriken.se
Postat av: Emmy

Jag minns att min grekiska resekompis sa att namnsdag nästan är större än födelsedag i Grekland. Kul att det kan vara så olika! =) Kram

2012-01-26 @ 23:38:17
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0