Gnissel

 
 Har haft problem med att jag gnisslar tander i perioder sa lange jag kan minnas.
 
Efter att min pappa dog nar jag var 18 blev det riktigt illa och man kunde tydligt se hur nagra av mina tander faktiskt andrade form (!) Fick en mouthguard av tandlakaren, men varje morgon nar jag vaknade upptackte jag att jag tagit ur den ur munnen i somnen och slangt den pa golvet. Needless to say, den hjalpte inte sarskilt mycket.
 
Men senaste aret har H sagt att jag har slutat. Tacksamt inte bara for mig utan nastan annu mer for honom (tror jag hade blivit galen av att sova jamte nagon som gnisslar tander, ar ett sa obehagligt ljud!)
 
Men imorse sa han `you've started again, and it's pretty bad!'
 
Varfor?! Vet ju att det ofta (alltid?) beror pa stress men jag har haft den formodligen minst stressiga veckan pa flera manader; renoveringen ar sa gott som fardig, jag har njutit av att antligen bo i huset med H, jobbet har varit jattebra utan alltfor mycket att gora. Varfor gnisslar jag tander nu?
 
Och eftersom jag nu bor i dyra Australien vagar jag inte ens tanka pa att ga till tandlakaren och be om hjalp och/eller en ny mouthguard eftersom det skulle kosta skjortan.
 
Nagon som har samma problem och vet mer om hur det funkar, och framforallt, tips pa hur man slutar gnisslar tander?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mina tander om nagra ar?! Help!
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Va jobbigt!!! Jag gör det oxå ibland, just när jag har varit stressad en period (fast nu känner ju du inte att du är det.), men som tur är så är det inte tillräckl för att jag måste skaffa bettskena, peppar, peppar. Tyvärr har jag hört att om man gnisslar så mycket så är bettskena "enda" utvägen för att inte skada sina tänder, däremot har jag även hört att man kan göra käkövningar som ska vara avslappnande:

*Det finns massa käkövingar man kan göra innan man går och lägger sig. Gör att man tröttar ut käkmusklerna så dom slappnar av.

*Träna avslappning i käken innan du somnar, så vet du hur det känns att vara avslappnad i käkmusklerna.

*När/om du vaknar på natten så försök åter igen att slappna av i käken.

*Man kan också behöva ett tillskott av magnesium, som har en avslappnande muskeleffekt.

Avslappningsövning för käken

1. För underkäken så långt åt höger du kan och räkna till 10.

2. För den nu åt vänster så långt du kan och räkna till 10.

3. För den utåt rakt fram så långt du kan och räkna till 10.

4. För nu den åt höger igen, men lägg nu två fingrar på höger sida av käken som trycker åt vänster håll och försök hålla emot trycket med käken. Räkna till 10.

5. Gör samma sak åt vänster.

6. För ut käken framåt och sätt två fingrar mitt på hakan som trycker käken bakåt och håll emot trycket. Räkna till 10.

7. Gapa så stort du kan och räkna till 10.

8. Ta till sist tag i tungan och dra ut den så långt du kan. Räkna fortf. till 10.

9. Tryck upp tungan mot gommen och räkna till 10.

Långt inlägg, men kanske värt att pröva innan tandläkarn känns som sista utvägen??
Lycka till, lr säger man så?? haha

2012-09-14 @ 09:37:30
URL: http://mariesmoviezone.blogg.se
Postat av: Bea

Jag pressar själv tänder samt gnisslar ibland, betskena är helt klart bäst, men man kan också göra övningar som gör att musklerna i käkarna slappnar av ( när man pressar/ gnisslar så är musklerna i käkarna statiska ). Vet inte om du ibland kommer på dig själv att gnissla även när du är vaken? Man gör det oftast utan att tänka på det, tyvärr, vilket inte precis bidrar till mjukare käkmuskler. Du kan kanske googla på övningar eller fråga din tandläkare om du går dit trots allt :) blir lite svårt att skriva övningarna här!

2012-09-14 @ 10:38:09
Postat av: Bea

Bettskena ska det ju såklart vara!

2012-09-14 @ 10:39:38
Postat av: Di

Vilka bra förslag av Marie!

2012-09-16 @ 01:36:24
Postat av: Carrie

Prova meditera innan läggdags, det finns några riktigt bra appar man kan använda sig av. Och om du inte redan har hälsoförsäkring skulle jag rekommendera det. En ny bettskena kostar $420, jag fick min för $180 med Medibank. Man kan även använda sin årliga flexibonus till vad som helst. Min bonus var $200 som jag la på glasögon, men det hade blivit gratis bettskena annars. Har 2 årliga gratis besök hos tandläkaren med dem också, rengöring och undersökning. Gnisslar själv så jävelusiskt att jag har sprickor i precis varenda tand. Sista utvägen är tydligen botox rakt in i nerven som relaxar tmj-muskeln och bryter signalen mellan hjärnan och även att det ar gnisseltajm.

2012-09-22 @ 04:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0