Basta (och enklaste) middagen!


Det har ar den godaste middagen du nagonsin har lagat, sa H med munnen full ikvall.

Och det var aven en av de enklaste att laga for min del. God mat behover inte vara krangligt.

Skolj en hel, rensad kyckling. In med nagra citronskivor.

Smalt smor i mikron. Blanda i lite currypulver, sojasas, salt och peppar och goda hackade kryddor som oregano, rosmarin och sage.

Hall innanfor brostskinnet och gnugga in det latt over hela kyckligen.

Skar upp sotpotatis och lok i stora bitar (halvera loken bara). Lagg i en form med kyckligen ovanpa. Hall i lite vatten i formen.

In i ugnen, 200C, i en timma. Star i kokbocker att man ska skopa over vatskan pa kyckligen da och da under ugnstiden, men det struntade jag i. Skinnet blev krispigt och gott. Innan servering skopade jag over vatskan over hela kyckligen.

Gjorde en sallad med riven rodkal och apple, hackad saltgurka, senap och majonas.

Skivade applen och spred ut i en form. La notter (cashew och valnotter), kokosflingor, brunt rismjol, dadlar, kanel, nutmeg och kokosolja i en blender och mixade.

Hallde over applena och stallde in i ugnen i 30min.

Gick till gymmet och nar jag kom tillbaka var Sunday roasten med appelpaj och glass fardig. Och H var impad som bara den.




Kommentarer
Postat av: Di

Åh vad gott det ser ut! Grymt att du hann gymma inimellan!

2013-04-14 @ 21:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0