Hur gor ni med julen?



Vet inte hur jag ska gora med jul harborta pa andra sidan klotet.

Som jag har klagat over innan sa ar det svart att fa julkansla i varmen, och man firar ju inte jul pa julafton har utan pa juldagen.

Sa sjalvaste julafton kan kannas trist ocht trakig nar man sitter har utan familjen.

Jag har forsokt ignorera the lead-up till julen i ar med att strunta i prydnader och julklappskop (men okej jag bangar inte for julfester). Jag o H ska inte byta klappar i ar.

Bilder pa sno och lussebullar pa Facebook ger mig bara hemlangtan.

Men det kanns trist att vara en Grinch, jag som alltid har alskat julen nar den har firats hemma i Svea.

Jag vet inte vad som ar bast; att forsoka fixa sa svenskt-juligt man kan med Janssons och skinka pa julafton, lyssna pa svensk julmusik och kanske tillochmed kolla pa Kan du vissla Johanna? (vilket for mig ar mer jul an Kalle Anka) pa YouTube.

Eller helt enkelt skapa nya traditioner for jular i Australien som man kan se fram emot nar man inte firar i Sverige (vilket antagligen kommer vara vartannat ar om inte oftare).

Att forsoka fixa svensk jul har blir ju anda inte samma sak.

Tyvarr sa har Hs familj inga traditioner alls, de bara ater grekisk mat som vi anda ater aret runt.

Hur gor ni andra utlandssvenskar som laster? Forsoker ni skapa lite svensk julkansla i den man det gar, eller kor ni pa nagra andra traditioner som ni har lart er om efter att ha flyttat utomlands?




Svart att undvika julen pa redaktionen iallafall efter idag, da de pyntade sahar!


Kommentarer
Postat av: Mia

Förstår ditt dilemma och jag tycker inte alls det är en dålig idé att du & H skapar era egna traditioner, men med det sagt så handlar ju högtider om våra traditioner och även om du är Down Under kan du väl få njuta av lite Janssons? Det känns tråkigt om du skulle förbjuda det svenska i dig för att det kanske väcker din hemlängtan, det kan ju också väcka jättefina roliga minnen.

2011-12-12 @ 10:41:01
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Jag ar samma som dig, brukar inte gora nagot speciellt alls. Har inget julpynt hemma forutom en typ 30 cm (om ens det) fejkgran/krukvaxt som jag fick nantsans ifran forra aret. Hah. Jag och Dan hade nog inte kopt julklappar tillvarandra om det inte vore for att min mamma och syster kommer, och det kanns ju lite dumt att ha julklappsutdelning med dom om inte vi kopt nagot till varandra.. Haha! :)



Eftersom mamma kommer iar ocksa sa ska vi laga svensk julmat. Eller, mamma ska val, och jag kan forsoka hjalpa till. Men vanliga ar sa brukar vi bara ha BBQs med kompisar. Inga riktiga traditioner, och inte sa mkt svenskt. :(

2011-12-12 @ 11:02:09
URL: http://www.liveasiftoday.blogspot.com
Postat av: Christina

Jag tycker det är svårt..... vi ska ju åka hem så därmed kan jag ju trösta mig med att jag kan få jul när jag kommer hem. Har försökt pynta lite här, inga stora grejer men lite och bakat lite lussekatter. Just dofter är jul för mig så när det luktade saffran i hela lägenheten så fick jag julkänslor fast solen strålade utanför och palmerna vajar i vinden :-)

Jag tror på att skapa sina egna traditioner så gott det går, så mycket man känner för och försöka se positivt på det hela. Kram

2011-12-12 @ 18:20:44
URL: http://mylifeinsiliconvalley.wordpress.com
Postat av: Anna

Jag har i alla år firat svensk jul den 24:e, men julmat, jul-musik och hela köret. Så även i år, med makens familj. Men det har faktiskt kännts mest jobbigt i år, så jag tror jag struntar i det från och med nästa år...

2011-12-12 @ 21:30:59
URL: http://www.life-of-anna.blogspot.com/
Postat av: Emmy

Jag ska äta sushi, se på kalle anke och byta julklappar med T på julafton. Men jag har inte ett endaste julpynt och det känns bäst så. På juldagen ska jag och ett gäng kompisar fira "orphan christmas" med bbq och relax, utan julstämning men i glada vänners lag. Fram tills jag skaffar barn så fortsätter jag nog i den andan =) Kram

2011-12-12 @ 23:15:30
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com/
Postat av: Kattis

Traditioner behöver inte alltid vara så "traditionella", man kan skapa sina egna varianter.

Så jag tycker definitivt att du ska satsa på att skapa dig lite jul känsla trots värmen och trots att de firar dagen efter. Det låter som i ditt inlägg att du skulle sakna det om du inte iaf. gör ett försök till att skapa lite julstämning..

2011-12-12 @ 23:51:16
URL: http://ensvenskairom.blogspot.com/
Postat av: Lina

Ja, jag tycker också att det är jättesvårt! Tidigare år har jag inte varit så noga med julen här, kanske pyntat lite och gjort lite knäck på sin höjd. Ett år i Melbourne var vi ett gäng som gick ihop och hade knytis med jansons, julskinka, rödbets sallad, ris al a malta etc. Det var mysigt vi hade det på kvällen så att man inte kunde se värmen där ute.



Nu när jag har Lucas så känns det som om man vill göra riktig jul och visa honom svenska traditioner. Sedan är Cs familj precis som din Hs familj fast med Italiensk mat istället för grekisk haha. Vi är där på juldagen och äter lasange, grillar och öppnar paket. Men det är ju inte det där magiska julen som man själv hade som liten. Tomte har jag bestämt att vi ska ha i år i alla fall. Så Lucas får känna lite pirr i magen och spänning!

2011-12-13 @ 01:02:55
URL: http://www.linasdag.blogspot.com
Postat av: Anna

Vi borde baka pepparkakor tillsammans! Jag oroar mig ocksa for julkanslan i ar, men det ar nog bara att gora vad man kan. Tanker inte skippa julstoket for att jag befinner mig pa andra sidan jorden, hemlangtan kommer och gar standigt anda. Jag njuter av att kla granen, sla in julklappar och lyssna pa julmusik (stanger ute varmen och solskenet). Har nog haft tur i oturen da vadret vagrar valkomna sommaren.



Sv: Visst var den fin? Tror att den kostat 500, men nu 200, tyckte att det var ett kap. Ja, jag skickar det till mina foraldrar och ber dem skicka vidare paktetet (de vet dock inte om det an ;)

2011-12-13 @ 08:02:12
URL: http://allasalskadeanna.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tycker då champagne och hummer som i australien slår skinka och snaps

2011-12-16 @ 11:57:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0