Less



Ar otroligt less pa kommentarer, om an inte alltid riktade mot mig, fran folk som sager `jag skulle aldrig kunna flytta utomlands, jag och min familj star varandra for nara'.

Och du tror inte att jag star nara min familj med?

Sedan nar mats hur nara man ar sin familj i kilometer?

Sist var det en van som bestamde sig att aka tillbaka till sitt hemland for att hon ``realised I'm just too close to my family to live in Australia''.

Visst forstar jag hur de tanker nar de sager sa, och att de sakerligen inte menar nagot illa mot nagon annan nar de sager det.

De har hemlangtan och vill bo narmare sin familj. Fair enough.

Men sadana kommentarer insunierar enligt mig att de som har tagit steget och flyttat till ett annat land inte maste ha nagon sarskilt nara reltion med sin familj.

Vilken bullshit!

Jag star min familj nara och saknar min mamma och mina syskon varje dag.

Det finns inget varre an att fa kommentarer som `jag skulle aldrig kunna gora det du gor och bo sa langt borta fran min familj'.

Visst forstar jag att manga kanner sa, men varfor saga det till mig?

Plus att sadana kommentarer ofta kommer fran personer som alltid har bott inom en 5km radius fran dar de vaxte upp och darfor faktiskt inte vet vad de pratar om anda.

For ett tag sedan sa Hs faster att hon aldrig skulle lata hennes dotter flytta utomlands.

``It would break my heart,' sa hon.

Tack for den. Som om jag inte redan har skuldkanslor.

Jag sager inte att folk inte far tycka och saga vad de vill, sjalvklart far de det.

Men att ha lite takt och tanka pa vem man pratar med kan val inte vara for mycket att begara heller.

Vad tycker ni?




Kommentarer
Postat av: Emmy - Bortabrabloggen

Ojojoj, jag förstår precis... Ofta så tänker inte folk på hur en kommentar kan uppfattas när de fäller den, gäller både tal och skrift. Tyvärr. Får också en del sådana kommentarer, men jag försöker låta dem rinna av mig. Även om det inte är illa menat så tycker inte jag att det är fel att påtala när någon gör en ledsen. Exempelvis säga "Hur kommer det sig att du säger det till mig?". Vi vet ju vilken relation vi har med folk därhemma och att vi älskar dem precis lika mycket (om inte mer) som om vi bott i grannstaden. Vad personen som skrev just den kommentaren nog egentligen menade var "Vad modig du är, jag hade nog inte vågat göra detsamma." Men det kom ju som sagt ut ganska fel... KRAM

2012-02-28 @ 04:41:17
URL: http://bortabrabloggen.wordpress.com/
Postat av: Mikaela i San Francisco

Bra skrivet! Känner igen mig där. Alltid denna skuldkänsla över att man BORDE bo nära sin familj. Alltid frågor om "när ska du flytta hem?" osv. Jag är väldigt nära mina föräldrar och min släkt men samtidigt känns det som om jag kommit dom ännu närmare just för att jag bor så långt borta. Mer kvalitetstid när jag väl är hemma. Dessutom vet jag att jag aldrig (ok, man ska aldrig säga aldrig), men förmodligen aldrig kommer att flytta till min hemstad. Man måste leva sitt liv och göra det man känner är rätt i hjärtat. Kram!

2012-02-28 @ 05:18:32
URL: http://www.songah.se
Postat av: Elin

Boel, jag vet precis hur du kanner. Varje dag sa stinger det till och jag far konstant skuldkanslor for att jag tog steget bort fran min familj. Det kommer alltid finnas personer utan takt och kansla som papekar saker man sjalv redan vet om och som sager saker utan att ens ha tanke pa vad det ar dom egentligen sager. Jag behover tva hander till for att rakna antalet manniskor som har sagt liknande till mig. Det ar som du sager bullshit och manga kanner nog bara frustration over sin egen situation. Men i slutandan, Vem bryr sig? Jag, lika som du, ar lycklig over min situation. Det ar ju trots allt skont att vaga gora det man vill;)

2012-02-28 @ 06:01:31
URL: http://elinbentzer.blogspot.com
Postat av: Anna

Amen, sisters!

2012-02-28 @ 07:08:42
URL: http://allasalskadeanna.blogg.se/
Postat av: Christina

Håller med och vet precis hur du känner! Ja du vet ju om mina skuldkänslor också. Närhet mäts verkligen inte kilometrar och jag tror många säger sådana saker för att det är bra att ha något att skylla på varför man inte vågar. Tror nog att det inte är enda anledningen. Det är en otroligt livserfarenhet att göra det vi gör och svårt för folk som bor 5 meter från sina föräldrar (min hemby) att förstå men dom skulle också må bra av att vidga sina vyer lite. (jag säger inte att alla är inskränkta ;-) ). Att inte "låta någon flytta" är ju också ganska själviskt, alla måste ju få leva sitt liv och följa sina drömmar! Kram!

2012-02-28 @ 07:26:09
URL: http://mylifeinsiliconvalley.wordpress.com
Postat av: Linn

Tävlingssugen? kolla isf in min blogg! Ha en fin dag ;)

2012-02-28 @ 08:28:10
URL: http://llagerskog.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Måste vara jobbigt att höra :/ De kanske menar det som en komplimang, att du är stark och duktig som har tagit steget, det är ju ändå ett stort steg att ta och flytta så långt. Men förstår att det är ledsamt att få höra det så ofta.. Stå på dig :)

2012-02-28 @ 09:08:05
URL: http://alltidcornelia.blogg.se/
Postat av: Marie

Bra skrivet!!! Folk som inte förstår vet inte vad de pratar om. Ibland vill man bara ryta tillbaka och säga: men klipp navelsträngen för Guds skull!! Men då gör väl jag "fel" oxå.

Ibland undrar jag dock om det kan vara avundsjuka? Inte för alla men för vissa. Att inte våga?

Iaf, bra inlägg!

2012-02-28 @ 09:45:13
URL: http://mariesmoviezone.blogg.se/
Postat av: Niklas

Hej!

Var hittar jag din mejladress?

Skicka gärna ett mejl till [email protected], så återkommer jag.

Mvh,

Niklas Svensson

Reporter, Expressen.

2012-02-28 @ 14:02:54
Postat av: Sofia

Känner verkligen igen det där! Jag står min familj otroligt nära och pratar med min mamma och min bror nästan varje dag även om vi inte befinner oss i samma land. Tror man att termen "stå någon nära" handlar om avständ så har man verkligen fått saker och ting om bakfoten tycker jag. Min bästa vän har även hon bot tutomlands i många år och jag har ingen som jag alltid känner finns så nära tillhands som hon gör. Låt ingen annan hacka eller trampa på dina livsval, alla gör vi det som får just oss lyckliga.

2012-02-28 @ 14:25:40
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Anydaynow

Jättebra skrivet, håller med fullständigt. Blir otroligt provocerad av dessa kommentarer som insinuerar att man inte skulle stå sin familj nära bara för att man bor någon annanstans. Herregud. Jag känner ofta att jag har en betydligt närmare och ärligare relation med mina föräldrar än många av de jag känner härnere (och i Sverige också för den delen). Kram!

2012-02-28 @ 22:29:15
URL: http://enderadagen.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Jag haller med dig. Som alla andra har skrivit; bara for att man valjer att bo langt bort sa betyder inte det att man star mindra nara sin familj. Men jag tror det beror pa forutsattningar som andra inte har, och de inte forstar var situation.



Lat det inte fa dig arg! Vi vet sanningen, aven om ingen annan forstar den.

2012-02-29 @ 14:37:36
URL: http://liveasiftoday.blogspot.com.au/
Postat av: Susanna

Pepp, pepp! I agree!

2012-03-01 @ 22:37:29
URL: http://blogg.sannamedia.com
Postat av: Anna - Swaussie

Som jag känner igen mig. Vi planerar ju att flytta till Oz så småningom och jag får höra det hela tiden att jag skulle aldrig kunna bo i ett annat land...jag skulle sakna min familj för mycket.



Håller helt med dig att det klart att man saknar sina nära och kära som sjutton när man bor så långt borta men det betyder ju INTE att man inte älskar dem precis lika mycket.



Min mamma drar tyvärr samma visa när en flytt kommer på tal. Att jag inte bryr mig om min familj och visst vill jag kapa banden kan jag ju flytta (ungefär). Det gör ont långt i själen för om jag flyttar gör jag inte det för att jag inte bryr mig om min familj och för att jag inte står dem nära. Men det är ju inte rättvist att förutsätta att jag ska stanna i Sverige som ett bevis på min kärlek och vara olycklig, inte i min värld iaf.



Svårt är vad det är och man blir ledsen många gånger. Men jag är på din sida!



Trevlig helg!

Kram

2012-03-09 @ 15:16:27
URL: http://swaussie.se
Postat av: Anders Liljeqvist

Jag kan verkligen relatera. Efter att ha jobbat i Sydney i 6 år så har jag nu varit "hemma" i Sverige i 5 månader och haft långsemester med min familj. Väldigt kul att återknyta till vänner och familj, men det är verkligen en kompromiss. Dilemmat mellan att bo i ett så trevligt land som Australien, eller vara närmare ens svenska familj + vänner från förr. Kanske är lösningen att se livet som kapitel; just nu är jag utomlands i några år, och sedan kommer kanske (om allt känns rätt) ett par år i Sverige. En viss plats och lösning kan vara väldigt rätt och trevlig just nu, men behöver inte vara så man väljer att konfigurera sitt liv för evigt.

Dessutom är folk olika; så roligt för dem att de aldrig kan tänka sig att bo utomlands. "Good for you". Jag önskar att jag var lika säker på vad jag vill i livet, och att jag på samma sätt bara vill vara på en plats i världen. :-D

Tack för en trevlig blogg!
-Anders (Sydney, fast i skrivande stund i Kungsbacka)
http://www.australienmanualen.se
http://www.swedesinaustralia.com

2012-08-19 @ 22:44:49
URL: http://www.swedesinaustralia.com
Postat av: Jennie

Skrev ett liknande inlägg härom veckan och vet exakt hur du känner. Skulle jag stannat hemma pågrund av min familj så skulle dem aldrig förlåta mig, de står bakom mig i alla mina beslut och vill att jag följer mina drömmar. Man kommer ändå inte bo hemma föralltid men även om man bara flyttar nån kilometer bort eller bort till Australien så är familjen lika nära för ett samtal!

2014-03-06 @ 22:57:22
URL: http://allovertheplace.forme.se
Postat av: RS

Om Gud hade menat att vi skulle stanna på ett ställe skulle han ha gett oss rötter istället för fötter.
Gertrude Stein

Detta citat brukar hjälpa mej när jag får hemlängtan

2014-08-06 @ 13:06:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0