Bli av med sotsuget-tips!

 
Amanda kommenterade och fragade efter tips om att bli av med sotsug.
 
Jag ar ingen expert saklart men har alltid varit en gottegris och har lyckats dra ner valdigt mycket pa mitt sockerintag.
 
De har tipsen kanske later lite duh! men ibland ar det som later sa enkelt det som verkligen funkar...
 
* Ha inga sotsoker hemma. Jag at mest sott nar jag var hemma, typ efter middagen pa kvallen nar jag satt framfor TVn och bara kande for att ata nagot fast jag inte var hungrig. Har alltid varit sadan som vill ata sott efter varje middag, hur matt jag an ar. Sa, lattaste sattet var att helt enkelt inte kopa nagot sott. Inga kakor, sot yoghurt eller ens torkad frukt (fullt med socker). Visst, det kan verka vara en bra ide att trappa ned pa choklad och smagodis med att ersatta det med torkade aprikoser eller nagra skedar sot yoghurt, men jag tycker det funkar battre att ga cold turkey och inte ata nagot sott alls. Jag ar inte sa strikt att jag inte ens ater frukt men undviker den torkade sorten eftersom jag garna ater typ tio torkade aprikoser om jag val tar en. Och jag skulle ju knappast smalla i mig tio vanliga aprikoser. Onodigt mycket fruktsocker. Brukar ocksa borsta tanderna direkt efter middagen. Ar for lat for att borsta tanderna igen sa det gor att jag inte ater nagot mer den kvallen.
 
* At sott pa helgerna. Jag ater vad jag vill pa lordagar och sondagar (och fredagkvallar ibland med...) och det hjalper nar suget kommer under veckan. Kanner jag for glass pa onsdagen sa tanker jag att nej, inte ikvall, men pa lordag ska jag kopa en tub Ben&Jerrys och njuta av varje sked!
 
* At nyttigare sotsaker - dadlar ar supersota och racker med en eller tva for att dampa suget, eller tva bitar mork choklad. Eller lagg dadlar, mandlar, kokosflingor, en liten sked agave och tva matskedar raw cacao i en blender, blanda och rulla till goda bollar. Eller gor en raw morotskaka med mandelglasyr 
 
Som sagt, de har tipsen ar inget nytt under solen men de har hjalp mycket for mig. Jag brukade nastan dagligen kopa en Snickers bar pa vagen hem fran jobbet och har slutat helt med det. Nu ater jag en grapefrukt eller ett apple pa farjan hem istallet. Efter bara nagra veckor tankte jag inte langre automatiskt pa att svanga forbi affaren och kopa choklad. Den vanan forsvann, och nu kommer jag inte ihag sist jag kopte en Snickers. Man maste andra sina tankar helt enkelt. Och lista ut nar ens hjarna fragar efter socker och se till att man ar forberedd de stunderna och ha nagot nyttigare med sig att ata.
 
Ett annat tips ar hemmagjord mandel, brazil och cashew notskram. Rosta tre lika delar av notsorterna, och blanda i en blender tills det blir kramigt. Hall i like flaxseed olja om det inte blir kramigt nog. Sprid pa skivat apple - lyxigt eftermiddagssnack som ocksa tar bort sotsug!
 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Tack för tipsen, det med att borsta tänderna efter middagen är jättesmart, låter som något som skulle funka för mig också.
och ja, jag kan heller inte äta torkad frukt för ajg fortsätter bara, är likadan med godis, jag kan bara inte ta ett par bitar men vill äta hela påsen och gärna två påsar!

2013-03-08 @ 15:25:15
URL: http://mrsadvocat.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0